Bývalý generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený nedostane sedm milionů korun odstupného poté, co jej dozorčí rada odvolala v únoru 2014 po sedmi měsících z čela firmy. Rozhodl o tom Městský soud v Praze.
"Ve shodě se soudem prvního stupně mám za to, že žalobci (Zelenému) právo na žalované plnění nenáleží," uvedla v odůvodnění rozsudku soudkyně Jana Knotková. Verdikt je pravomocný. "Připadám si podveden," komentoval Zelený verdikt poté, co opustil soudní síň.
Zelený, kterého v červenci 2013 povolal do služby "letní" ministr dopravy Zdeněk Žák, totiž podal žalobu, aby mu České dráhy vyplatily zlatý padák sedm milionů korun, který mu firma při uvedení do funkce slíbila. Výměnou za to se zavázal, že rok po ukončení funkce nenastoupí ke konkurenci.
Aspoň ušetřil na poplatcích
Formálně se nyní domáhal ale "pouze" 607 tisíc korun, tedy jedné dvanáctiny. "Je to z důvodu procesní ekonomie," uvedl jeho advokát Dominik Brůha. Kdyby totiž Zelený podal žalobu na celou částku, musel by na soudních poplatcích zaplatit 350 tisíc korun - pět procent z požadované částky. Takto zaplatil jen třicet tisíc korun a zbytek zaplatí v případě, že na tomto "lakmusovém papírku" uspěje. "Pokud vyhrajeme tu část, je automaticky úspěšný i ten zbytek," uvedl již dříve Brůha.
Dráhy Zelenému odmítly vyplatit odstupné s odůvodněním, že nedohledaly, že by dozorčí rada uvedenou konkurenční doložku schválila. A ta tak podle něj není platná. Zelený proto podal žalobu.
"Je slušnost dodržet dohody, které uzavřu. Mně tu konkurenční doložku navrhly samy České dráhy," argumentoval před soudem Zelený. Podle něj to byla ve firmě zcela běžná věc a měli ji prý všichni vrcholoví manažeři.
"Konkurenční doložka se u ČD uzavírá už roky. Musel ji podepsat každý manažer, který přicházel do styku s informacemi, aby nemohl v budoucnu způsobit firmě škodu," dodal. A dvanáctiměsíční plat byl právě kompenzací za mlčenlivost.
Advokátka Českých drah Lenka Příkazská si ale stála za tím, že na konkurenční doložku nemá nárok. Kromě toho, že ji neschválila dozorčí rada, je neplatná prý i proto, že v uvedené době seděl na dvou židlích: byl jak předsedou představenstva, tak generálním ředitelem.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
A soudkyně Knotková dala drahám za pravdu. "Zásadní je otázka, zda plnění, které bylo ujednáno v konkurenční doložce, bylo, či nebylo řádně schváleno tak, jak předpokládaly stanovy žalované společnosti... Mezi účastníky řízení přitom není sporu o tom, že doložka nebyla schválena dozorčí radou," konstatovala.
Zelený nevyloučil, že podá dovolání k Nejvyššímu soudu. On sám se prý musel doložkou po 12 měsíců řídit, protože mu hrozila sedmimilionová smluvní pokuta. Podle něj mu firma měla říct při jeho odchodu, že ujednání považuje za neplatné. To ale neudělala.
13 milionů pro tvůrce padáků
Není to přitom jediný případ, kdy se bývalí manažeři drah soudí o zlatý padák. Před měsícem naopak uspěl bývalý personální ředitel drah Milan Ruttner. Tomu mají České dráhy doplatit i s úroky celkem 13 milionů korun.
Ruttner přitom systém zlatých padáků v roce 2008 vymyslel. A využil jej jako jeden z prvních poté, co v květnu 2009 dal sám výpověď po pouhém roce a třinácti dnech, které strávil u dopravce. Právě o uvedených třináct dní přetáhl dobu, která mu zlatý padák dle uzavřené smlouvy přiznávala. Dráhy argumentovaly, že to odporuje dobrým mravům, ale neuspěly.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist