Za marketingovou nabídkou pravé české zabijačky se nemá skrývat zboží z dovozu. Nejvyšší správní soud (NSS) potvrdil pokutu 300 tisíc korun, kterou za klamání zákazníků uložila Státní zemědělská a potravinářská inspekce řetězci Lidl. Opačný náhled by znamenal rezignaci na samu podstatu ochrany spotřebitele, rozhodl NSS. Výsledek sdělila mluvčí soudu Sylva Dostálová.
Inspektoři zjistili, že Lidl v roce 2012 v západočeském Ostrově prodával zabijačkové pokrmy vyrobené v Německu. Na regálových etiketách a visačkách však zboží propagoval jako pravou českou zabijačku, což spotřebitelé podle NSS nejspíš brali v potaz při nákupním rozhodování.
"Nelze přitom přehlédnout, že dominantní zdroj informací z pohledu spotřebitele představovaly právě a jen regálové štítky a visačky s nápisem 'Pravá česká zabijačka', které ve spojení s absencí výslovného označení místa původu kontrolovaných potravin působily klamavě a uváděly spotřebitele v omyl," stojí v rozsudku NSS.
Lidl v minulosti argumentoval tím, že průměrný spotřebitel chápe dané označení jako tematickou marketingovou akci, která nabízí výrobky typické pro zabijačku, a neočekává, že všechno je skutečně vyrobeno v Česku. Připodobnil to k akcím typu Americký týden nebo Vše pro váš pravý romantický italský večer, kdy všechny nabízené potraviny - třeba hamburgery - také nepocházejí přímo ze Spojených států, respektive z Itálie.
S argumentem však Lidl nepochodil ani u Krajského soudu v Plzni, ani u NSS.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist