Poslanci ve čtvrtek jednají na mimořádné schůzi o problémech při stavbě dálnic, kterým propadl posudek o vlivu na životní prostředí. Ohroženo je kvůli tomu 98 dopravních staveb za 130 miliard korun.

Kvůli zpoždění nebo zastavení staveb hrozí, že Česko nestihne vyčerpat evropské dotace. Vláda proto už několik měsíců vyjednává o výjimce v Bruselu.

Pravicová opozice kritizuje ministra dopravy a životního prostředí (oba z ANO), kteří prý problém zanedbali. "Došlo k manažerskému selhání ministra životního prostředí. Věděl o problému a nevěnoval mu pozornost," uvedl šéf poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Podle ministrů za ANO ale problém vznikl za vlády ODS, TOP 09 a Věcí veřejných, když tehdejší ministr dopravy Vít Bárta zastavil přípravu staveb většiny dálnic.

Nejvíce se čeští ministři "bijí" za 11 staveb za celkem 50 miliard, mezi něž patří například stavba obchvatu Českých Budějovic, dostavba další části Pražského okruhu, pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku-Místku.

"Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

Vláda by se zároveň mohla již příští středu zabývat návrhem na přesný postup, jak tyto stavby urychlit. U dalších projektů chtějí ministři co nejrychleji pořídit nové posudky, zároveň s tím hodlají vykupovat pozemky a připravovat stavby tak, aby se jejich zahájení co nejméně zpozdilo. Pro stavby to přesto znamená podle nejoptimističtějších odhadů zdržení minimálně rok a půl.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Zároveň už na ministerstvu dopravy vzniká záložní plán, jak v příštích několika letech utratit evropské dotace, než se stavbu dálnic podaří znovu rozjet. "V prvním období, tedy do roku 2018, musíme utratit zhruba 50 miliard korun. Máme jiné projekty - budeme kombinovat všechny možnosti, stavět železnice, opravovat silniční i železniční síť. Část peněz použijeme na nákup vlaků," uvedl ministr dopravy Ťok.

Jeho ministerstvo může přednostně začít například se stavbou dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem, D11 ze Smiřic do Jaroměře nebo s obchvatem Panenského Týnce na D7.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist