Nová karta na městskou hromadnou dopravu v Praze, která nahradí Opencard, bude fungovat i na trasách příměstských vlaků. "S Lítačkou budete moct cestovat všude v rámci PID (Pražské integrované dopravy – pozn. red.)," potvrdil šéf projektu Václav Strnad v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz.

Doplnil také, že Lítačka bude stejně jako její předchůdkyně fungovat v pražské knihovně. "V současném pilotním provozu se Lítačka uživatelsky příliš od Opencard lišit nebude. Po jeho vyhodnocení ale plánujeme zejména zvýšit uživatelský komfort ve formě poskytování veškerých služeb spojených s vydáváním karty on-line," popsal Strnad.

Pro první zelené karty si Pražané mohou začít chodit v úterý 1. března. K vydání, které podle Strnada proběhne na počkání, budou lidé potřebovat průkaz totožnosti.

Lítačka se na první pohled od červené Opencard liší zářivě zelenou barvou. Nemusí to tak ale zůstat napořád. "Rádi bychom Pražanům nabídli více druhů barev, a to buď volbou při podávání žádosti, nebo vydáváním různých designů v průběhu let. To vše ale přijde na řadu až po vyhodnocení pilotního provozu s důrazem na to, aby se barevnost neprojevila v nákladech na tisk karet," vysvětlil Strnad.

Nejvíc vášní zatím budí název nové karty. Podle kritiků se v Praze slovo "lítačka" k označení předplaceného kuponu na MHD nikdy nepoužívalo, na rozdíl třeba od zažitého pojmenování tramvajenka. S tím, že by se nová karta mohla jmenovat Lítačka, přišla primátorka Adriana Krnáčová. Název pak zvítězil i v průzkumu, který si radnice nechala udělat.

Kvůli Lítačce už padly první žaloby. Podali ji autoři systému Opencard – firma eMoneyServices (EMS) – kvůli údajnému zneužití know-how. Hlavní město vzápětí podalo protižalobu na EMS.

Podle tvůrců stál software pro Lítačku 1,6 milionu. Vývoj Opencard stál stonásobek a celkově spolykal její desetiletý provoz 1,74 miliardy. Červená Opencard je projektem bývalého primátora Pavla Béma (ODS). Kartu vlastní 1,2 milionu lidí.

Související