Okresní soud v Novém Jičíně začal ve středu projednávat tragickou srážku kamionu s osobním vlakem Pendolino ve Studénce na Novojičínsku. 

Polský řidič obžalovaný ze zavinění nehody u soudu uvedl, že si nevšiml červeného výstražného světla. Na přejezd vjel, protože byly zvednuté závory. Krátce nato jej závory uvěznily a do kamionu naloženého plechy narazil ve vysoké rychlosti vlak. Tři lidé nehodu nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění.

"Neudělal jsem to schválně," řekl Slawomir Wojciech Sondaj, kterému hrozí až desetileté vězení. Vzápětí se začal hájit tím, že světelná signalizace nebyla synchronizovaná se závorami.

Tvrdí, že když světla svítila červeně, měly být závory dole. "Je to v rozporu. Jedno zabezpečovací zařízení vysílalo jinou informaci, druhé jinou. Uvedlo mě to v omyl a nemohl jsem se soustředit. Závory byly zvednuté a pro mě to znamenalo, že můžu jet," řekl.

Tato slova se nelíbila předsedovi senátu. "Neznamená, ani v Polsku to neznamená. ... To znamená, že jste za volantem neměl co dělat," reagoval Jaromír Pšenica. Vzápětí začal řidiči s desetiletou praxí a s 16 dopravními přestupky na kontě vysvětlovat, co podle dopravních předpisů znamená červené svítící světlo. "Červené světlo znamená zákaz vjezdu i v Polsku, i na celém světě," uvedl Pšenica.

Soudce pak uvedl, že řidič má na kontě 16 dopravních přestupků. S tím ale obžalovaný nesouhlasil. Tvrdil, že jde pouze o 16 udělených bodů. Soudce pak nechal přečíst řidičovu kartu. Z ní vyplývá, že od roku 2011 má na svědomí celkem 19 přestupků.

Většinou se jednalo o překročení rychlosti. V seznamu byly i tři nehody, které Sondaj zavinil. Přesto se Polák hájil, že byl slušný řidič. "Za celý život mi nikdo nesebral řidičské oprávnění," řekl. "Asi to měl někdo udělat," reagoval předseda senátu.

Soudní znalec, který zkoumal příčinu nehody, u soudu konstatoval, že viníkem je jednoznačně řidič kamionu. "Pětašedesát vteřin před střetem svítilo červené světlo a řidič mohl před přejezdem zastavit. Příčinou nehody byl jednak vjezd vozu na železniční přejezd ve Studénce v době, kdy svítila červená světla. Hlavně pak jeho neopuštění před příjezdem vlaku," řekl.

Podle něj 19 vteřin před střetem, kdy začaly klesat závory, mohl řidič po proražení závor opustit přejezd, a tak střetu zabránit. "Pokud by nezačal brzdit a pokračoval v jízdě i přes klesající závory, měl dost času přejezd opustit," uvedl soudní znalec. I po zastavení kamionu mohl alespoň zmírnit následky kolize. Měl na to 11 vteřin. "Kdyby popojel, vlak by narazil do měkčí zadní části návěsu. Srážka by nebyla tak tragická. Takto vlak narazil do nejtvrdší části vozu,"dodal.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

"Mám na to jiný názor," řekl obžalovaný. Opět začal tvrdit, že v kolejišti zastavil, protože začaly klesat závory. Domnívá se, že tak to chtěl dotyčný, který závory ovládal.

Polský řidič vezoucí plechy z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 vteřin svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů. Strojvedoucí stihl rychlost snížit přibližně na 140 kilometrů v hodině.

Řidič čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti. Podle státního zástupce Aleše Boháče ohrožoval na životě nejen cestující ve vlaku, ale také osoby pohybující se v okolí kolejiště.