Na improvizovaném okruhu v Technické ulici v Dejvicích se v pondělí prohánějí studentské formule Českého vysokého učení technického v Praze. Největším úspěchem letošních modelů se spalovacím i elektrickým motorem byla shodně druhá místa v jejich kategoriích při závodech na domácím okruhu v Mostě.

Týmy také nabírají nováčky. Sehnat aktivní studenty, kteří jsou oddaní oboru, je přitom trochu problém, uvedl na tiskové konferenci fakultní koordinátor týmu eForce Vít Hlinovský.

Tento tým staví formuli na elektrický pohon, takže spadá pod Fakultu elektrotechnickou. O studentský tým CTU CarTech, který vyvíjí formuli se spalovacím motorem, se stará Fakulta strojní. Od děkanů obou fakult Pavla Ripky a Michaela Valáška dnes každý z týmů obdržel symbolický šek na 250 tisíc korun.

Jedná se ale jen o zlomek nákladů na tento projekt. "Rozpočet na rok se pohybuje kolem dvou milionů korun. Zahrnuje to vše od návrhu po účast na závodech. Každý závod stojí 100 tisíc až 150 tisíc korun," řekl Hlinovský. Fakultní koordinátor týmu CTU Radek Tichánek doplnil, že u jeho týmu částka pokrývá stipendia pro studenty. "To je asi deset procent financování," řekl.

Každý z týmů má několik desítek členů. Při vývoji formule studenti uplatňují teoretické poznatky v praxi, řada dílů je jejich výtvorem – od návrhu přes volbu a úpravy materiálu až po výrobu. "Na těch formulích se opravdu zkouší technologie budoucnosti," poznamenal děkan Fakulty elektrotechnické ČVUT Ripka.

V týmech se ale uplatní nejen technické profese. Každý tým musí získat sponzory pro svou činnost, vytvořit byznysplán, postarat se o marketing a propagaci a vyčíslit náklady na sériovou výrobu 1000 kusů.

"To jsou úkoly náročností srovnatelné s technickou částí," řekl Ripka. Všichni studenti díky projektu získají praxi, která jim pomáhá při hledání pracovního uplatnění.

Formule týmů ČVUT se účastní soutěže Formula Student/SAE. Ta spočívá v zadání fiktivního výběrového řízení na výrobu vozu formulového typu. Monopost má být určen pro víkendového neprofesionálního jezdce, takže musí být levný, spolehlivý a snadno udržovatelný.

Měla by být už od první třídy základní školy povinná výuka programování?

Josef Kotrba
Josef Kotrba
Deloitte ČR
Využití informačních technologií představuje vedle výuky angličtiny zásadní výzvu našeho školského systému. Takže: Ano, ale lépe. Využívat k výuce lidi se...
Josef Bouška
Josef Bouška
manažer
Podstatný je obsah toho, co si MŠMT představuje jako programování. Mít povědomí o tom, jak počítače fungují a jak s nimi zacházet, je samozřejmě nezbytnost,...
Radek Špicar
Radek Špicar
Svaz průmyslu a dopravy
Urcite ano. Ale hlavne tak, aby to studenty pokud mozno bavilo a neodradilo je to od dalsiho vzdelavani v teto oblasti...