Nejčtenějšími deníky v letošním prvním pololetí zůstaly Blesk, Mladá fronta Dnes a Deník při sečtení výsledků všech jeho regionálních mutací. Ve srovnání s loňským rokem ale čtenost i prodaný náklad vedoucí trojice mírně poklesly.

Blesk si denně přečetlo na 993 000 lidí, vloni ve stejném období měl 1,13 milionu čtenářů. Růst mezi první pěticí titulů zaznamenal pouze deník Sport. Vyplývá to z průzkumu Media Projekt, který ve spolupráci s Unií vydavatelů zajišťují agentury STEM/MARK a Median.

Mladé frontě Dnes meziročně klesl počet čtenářů o 76 000 na 633 000. Deník v souhrnu přišel o 68 000 čtenářů na 634 000. Zhruba o 13 000 čtenářů víc má naopak v letošním prvním pololetí Sport se čteností 269 000 lidí, nárůst o 24 000 čtenářů na 210 000 zaznamenaly i Lidové noviny. Ty v pomyslném žebříčku nejčtenějších deníků skončily sedmé.

Novinovým titulům obecně klesají náklady a rovněž se snižuje počet čtenářů na jeden výtisk. Náklady klesají i časopisům, ale počet čtenářů na výtisk jim naopak roste, uvedl Vladimír Kožíšek z agentury Median. Mezi časopisy rostou zejména tituly orientované na bydlení, zahradu a hobby časopisy a rovněž výtisky zaměřené na ekonomiku, sport a zpravodajství.

Vývoj čtenosti největších českých deníků (v tisících)

Komentář: Vývoj čtenosti vybraných českých deníků v prvním pololetí letošního roku. Modré sloupce představují srovnatelné období minulého roku. Největší pokles čtenosti zaznamenaly deníky Právo a Blesk. Naopak se čtenost zvýšila Lidovým novinám, a to o celých deset procent. Zdroj dat: Media Projekt

V souhrnu si alespoň jednou za čtrnáct dní přečte nějaký deník 65 procent obyvatel (ve věku 12–79 let) Česka, magazínové přílohy deníků pak ve stejném období pročítá 53 procent obyvatel. Týdeníky pak čte 61 procent obyvatel, čtrnáctideníky 45 procent a měsíčníky na 56 procent.

Výzkumné agentury proti předchozím obdobím mírně pozměnily metodiku sběru dat. To spočívalo mimo jiné v tom, že náhodný výběr lokalit se už netýkal konkrétních vybraných adres, ale o něco širšího vymezeného území, kde se vybírají vhodní respondenti splňující další požadavky, jako je například typ domácnosti. Proti minulým obdobím se rovněž zkrátil dotazník, který mají respondenti vyplňovat.