Zachování Libeňského mostu v Praze v nynější podobě podporuje Česká komora architektů. Podpořila tak politiky z Prahy 7, jimž se nelíbí zamýšlené rozšíření mostu. "Tento záměr vnímáme jako závažné ohrožení významné dopravní památky a z hlediska dopravy v dané lokalitě také jako strategicky velmi špatný krok," uvedla komora na svém webu.

Most, který od roku 1928 spojuje Holešovice a Libeň, vychází z návrhu slavného architekta Pavla Janáka.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

"Libeňský most je v detailech, jako jsou schodiště, osvětlovací stožáry či patní klouby, hrdým reprezentantem kubistického slohu, tedy ryze českého specifika, jež nemá ve světě obdoby a jež České republice získalo v zahraničí patřičný věhlas," připomíná komora.

Opravu mostu chystá město řadu let. Loni vypsalo soutěž na zhotovitele. Most je podle zástupců Prahy v havarijním stavu a je na něm omezen provoz. Pražská Technická správa komunikací (TSK), která má rekonstrukci na starosti, s vítězem soutěže podepíše smlouvu v říjnu nebo v listopadu. Práce potrvají zhruba dva roky.

Někteří odborníci se o stavbu obávají už léta, jak se jeho zamýšlené úpravy připravují a zveřejňují. V roce 2004 podal Národní památkový ústav podnět na prohlášení mostu za kulturní památku, tou se ale z rozhodnutí ministerstva kultury nestal. Památkově chráněné jsou přitom mnohé pražské silniční mosty od Karlova přes most Legií, Hlávkův, Čechův, Mánesův po most přes říčku Rokytku.

Radnice Prahy 7 nesouhlasí s rozšířením mostu o pět metrů na dvacet šest metrů. Je to prý zbytečně drahé a prodlouží to dobu přestavby, po kterou bude most mimo provoz. Praha 8 rozšíření mostu hájí.

Česká komora architektů uvádí, že rozšíření mostu svede dopravu do přetížených zón Holešovic a Libně. "Citlivou rekonstrukcí namísto plánovaného rozšíření, jehož následkem by byla demolice celého mostu, by bylo docíleno úspory ve výši zhruba 130 milionů korun. Současný stav mostu přitom rozhodně nevyžaduje jeho zbourání," uvádějí architekti.

ČKA kritizuje i vyjádření TSK, že jiná varianta opravy mostu není možná, neboť by byla nutná změna všech povolení od územního rozhodnutí. "Snahu TSK za každou cenu prosadit původní projekt navzdory názorům většiny radních Prahy 7, jejích obyvatel i odborné veřejnosti, vnímáme jako zcela kontraproduktivní," píše komora. Vyzývá k respektování hodnoty Libeňského mostu.

Pavel Janák je velkou osobností české architektury, která ve své době udávala tón soudobého města. V Praze postavil třeba Palác Adria (1925), Škodův palác (1926), hotel Juliš (1933) či Hlávkův most (1912). Známé je i jeho krematorium v Pardubicích (1923).

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist