Praha by mohla začít v rámci záchytných parkovišť P+R využívat i soukromá parkoviště. Nyní má město vytipováno šest lokalit s více než 1700 místy. Vyplývá to z materiálu, který v úterý schválili pražští radní. Parkoviště na okrajích města, která slouží zejména lidem dojíždějícím do Prahy za prací, jsou trvale přeplněná. Praha jich má necelou dvacítku.

Praha prostřednictvím Technické správy komunikací již s každým provozovatelem či majitelem o možnosti zapojení jejich parkoviště do systému P+R předběžně diskutovala. "V případě nastavení pravidel je možnost rychlého zprovoznění plochy, prostory jsou zkolaudovány pro parkování vozidel," píše se v materiálu.

Důvodem, proč chce Praha zapojit také soukromá parkoviště, je nedostatečný počet míst na těch současných. "Každé takové místo je pro Prahu důležité," uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Praha navíc letos nevybuduje ani jedno nové záchytné parkoviště.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Mezi vytipovaná místa patří například parkoviště u stanice metra A Veleslavín, na trase B u stanic Vysočanská, Nové Butovice a Zličín a na trase C pak u stanic Pražského povstání a Letňany. Celkem by se mohlo jednat až o 1764 nových parkovacích stání. Nejvíce by jich bylo v Letňanech, tady je však možnost užívání omezena 25 dny v roce. Náklady na jedno parkovací místo by byly 500 až 2500 korun za měsíc.

Podle údajů z EIA, v jejímž rámci se posuzuje vliv stavby na životní prostředí, by další hlídané parkoviště s více než tisícovkou míst mohlo v příštích letech vzniknout na Chodově. Naopak z plánu postavit P+R na Smíchově sešlo. V posledních měsících se diskutuje zejména o chybějících parkovacích kapacitách u nově zprovozněných stanic metra A.

Praha má podle výroční zprávy TSK 16 záchytných parkovišť P+R s celkovou kapacitou přes 3000 stání. Parkoviště P+R (park + ride, tj. "zaparkuj a jeď") jsou zahrnuta do systému Pražské integrované dopravy a jsou primárně určena pro mimopražské řidiče, kteří zde zanechají svůj automobil a dále do centra Prahy jedou MHD. Nejvytíženější parkoviště jsou na metru C, třeba na Chodově nebo v Letňanech.

Cena za stání na parkovištích P+R zapojených do systému MHD činí 20 korun. Podle údajů TSK jsou parkoviště z hlediska nákladů na provoz pro město dlouhodobě ztrátová. Z ekonomické bilance vyplývá, že Praha vloni na správě stání prodělala přes 14 milionů korun.