Systém výběru elektronického mýta by se mohl od roku 2019 rozdělit na dvě části. Jednou má být centrální mýtný systém a druhou sběr dat o provozu jednotlivých vozidel. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to v neděli řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Centrální mýtný systém by měl v dalších letech převzít stát, pravděpodobně prostřednictvím dceřiné společnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), o provoz mýtné technologie by měli potenciální dodavatelé soutěžit. Ministerstvo si od toho slibuje snížení provozních nákladů, které v současnosti dosahují pětiny výběru mýta.

Podle vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní ČVUT Václava Jirovského je proces rozdělení mýtného systému na centrální systém provozovaný státem a výběrčího mýta složitý proces, který zabere zhruba čtyři roky. "Nastoupená cesta je velmi racionální. Ministerstvo dopravy tím směřuje k liberalizaci trhu," uvedl.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

Ministerstvo dopravy do konce letošního července předloží vládě základní parametry výběrového řízení na nového výběrčího mýta po vypršení smlouvy s firmou Kapsch koncem roku 2016. Nový provozovatel systému by nejméně pět let využíval mýtné brány, které postavil Kapsch. V dalším tendru by pak dodavatel mohl přijít i s vlastním technologickým řešením, a mohl by tak v případě rozšíření výběru na silnice I. třídy nasadit satelitní technologii.

Podle Ťoka by měl stát co nejefektivněji využít svou dosavadní investici do výběru mýta. Vypsání pouze jednoho technologicky otevřeného tendru také komplikuje dodatek ke smlouvě s Kapschem, podle kterého bude firma stavět nové mýtné brány i na všech dálnicích rozestavěných do roku 2017. Ministerstvo si kvůli uzavření dodatku nechalo zpracovat právní analýzu a pravděpodobně kvůli tomu vyvodí trestněprávní důsledky u zodpovědných úředníků.

"Ty trestněprávní důsledky ukáže právní analýza, která je na stole. Trestněprávní důsledky po nás požadovala koaliční rada. Já jsem se snažil především celou záležitost racionálně vyřešit, nikoliv trestněprávně. Jestli z toho vyplynou, a vypadá to podle indikací, že vyplynou, tak se tomu nebudeme bránit," uvedl Ťok.

Se záměrem vypsat tendr na provozovatele stávajících mýtných bran souhlasí i majitel dopravní firmy Student Agency Radim Jančura. Podle něj tak stát lépe využije již vybudovaný systém, a mýtné by tak mohlo zlevnit. "Do výběrového řízení bez podmínky budování satelitního výběru mýta se může přihlásit řada běžných IT firem. Ty musí doložit pouze dostatečné bankovní záruky a bez problémů technologicky zvládnou stávající systém výběru mýta pro stát provozovat," dodal.

Elektronické mýtné, které platí kamiony a další vozidla nad 3,5 tuny, se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což meziročně představovalo růst o 160 milionů korun. Za celou dobu fungování systém vybral přes 60 miliard korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist