Na silnicích zemřelo v první polovině letošního roku při závažných dopravních nehodách o dva lidi méně než ve stejném období vloni. Celkem si nehody vyžádaly 263 životů. Vyplývá to ze statistik dopravní policie. Zatímco počet úmrtí klesl jen nepatrně, větší posun k lepšímu zaznamenala dopravní policie u počtu těžkých zranění. Těch bylo v letošním 1. pololetí celkem 1111, což bylo meziročně o 219 méně.

"Přestože nejzávažnějších nehod se smrtelným zraněním proti loňsku příliš neubylo, je pozitivní, že trend snižovaní nejtěžších následků dopravních nehod pokračoval také v letošním roce," uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Klesá však velmi pomalu, ve srovnání s vyspělými státy je tak Česko spíše na chvostu EU. Celkem policie za první půlrok evidovala přes 43 tisíc nehod.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Mezi nejčastějšími příčinami dopravních nehod patří nevěnování se plně řízení. "Jde o nešvar, který je velmi častý. Řidiči usedají k volantu ve stresu, neodpočatí a věnují se i jiným činnostem než řízení," uvedl Lerch.

U závažných nehod nicméně dominovalo nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky. To nemusí vždy podle šéfa dopravní policie znamenat překročení povolené rychlosti, ale například nedobrzdění v zatáčce a podobně.

Druhou nejčastější příčinou závažných nehod je vjetí do protisměru.

Naopak v posledních letech klesá množství nehod způsobených řidiči pod vlivem alkoholu. Alkohol byl podle policejních statistik zjištěn u 1976 dopravních nehod, což představuje meziroční úbytek o 244 případů. Z 23 případů na 144 v letošním pololetí naopak přibylo množství odhaleného požití drog.

To ale může podle Lercha spíše odrážet skutečnost, že se testy na detekci drog v krvi začínají čím dál více používat.

V rámci zemí Evropské unie patří v současnosti Česká republika na šestou pozici z pohledu počtu nehod způsobených pod vlivem alkoholu, ještě v roce 2010 Česko figurovalo na patnácté pozici, doplnil vedoucí oddělení Besip Martin Farář. Zatímco v Česku je alkohol příčinou každého desátého úmrtí na silnicích, v EU je alkohol příčinou u každého čtvrtého úmrtí.

Přestože Česko patří statisticky mezi největší konzumenty alkoholu, zafungovala na snižování počtu nehod pod vlivem alkoholu podle Faráře osvěta a nulová tolerance, kdy neexistuje žádná přípustná hladina alkoholu v krvi při řízení.

Vliv mají rovněž dopravní kontroly, kdy je od roku 2010 dechová zkouška na přítomnost alkoholu součástí každé standardní kontroly řidičů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist