Jen pětina žáků devátých tříd uspěla v testování přehledu znalostí z chemie, fyziky, přírodopisu, dějepisu či zeměpisu. Základní otázky testů ze společenských a přírodních věd zvládli z požadovaných dvou třetin. Stejné zadání takto zvládla jen čtvrtina studentů třetích ročníků středních škol. Ukázaly to výsledky testování ve 2311 základních a středních školách a víceletých gymnáziích, které zveřejnil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

"Výsledky žáků devátého ročníku základní školy a třetích ročníků středních škol zůstaly za očekáváním, a to zejména v oblasti přírodovědných předmětů, kterými jsou fyzika, chemie a biologie," uvedl Zatloukal.

Podle něj jsou důvody tři. Jedním z nich je úzké propojení přírodovědných předmětů s matematikou. Její výuka se soustředí spíš na teorii, ne na využitelnost v dalších předmětech. Školy se pak také zaměřují hlavně na češtinu a matematiku, ostatní předměty zůstávají v pozadí. Třetí příčinou je pak to, že stále ve třídách převládá frontální výuka – učitel přednáší a školáci poslouchají. Málo se využívají moderní přístupy a nepodporuje se aktivita žáků, shrnul inspektor.

Školáci dostali dva testy. V nich byly úlohy z chemie, fyziky, přírodopisu, dějepisu, výchovy k občanství a zeměpisu. Otázky měly ověřit, kolik toho žáci znají a umějí použít. Podle výsledku z prvních 30 úloh postoupily děti k dalším základním či složitějším úlohám.

Společné tři desítky úkolů zvládlo z požadovaných dvou třetin právě 25 procent třeťáků a 21 procent deváťáků. Děti ze základních škol a stejně staří školáci z víceletých gymnázií se vypořádali lépe s testem ze společenskovědního přehledu. Měli průměrnou úspěšnost ve společné části 61 procent. U přírodovědného přehledu to bylo 51 procent, s ním si středoškoláci poradili s úspěšností 57 procent.

Podle Zatloukala "fatálně nízkou neúspěšnost" s méně než pětinou zvládnutých úloh mělo méně než procento testovaných. Nízký je ale i podíl žáků a žákyň s vynikajícím výsledkem nad 80 procent. Bylo jich jen kolem pěti procent. Každý desátý deváťák měl podprůměrný výsledek, tedy mezi pětinou a dvěma pětinami splněného zadání.

Inspekce doporučuje rozšířit debatu o jednotných přijímacích zkouškách a diskutovat hlavně o jejich obsahu. Podle ní by se měl orientovat na obecné studijní předpoklady. Pokud by se přijímačky zaměřovaly jen na češtinu a matematiku, mají děti obtížnější přístup ke středoškolskému vzdělání, podotkl Zatloukal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist