Od chvíle, kdy Miloš Zeman nastoupil na Pražský hrad, hovoří o svém snu, že uvede v život projekt z dob Karla IV., megalomanský kanál Dunaj-Odra-Labe. Ministr dopravy Dan Ťok (za hnutí ANO) mu teď dává novou šanci. Ale jenom na oko – ministerstvo sice založí pracovní skupinu a vypíše soutěž, která má odpovědět na otázku, jestli by se kanál vyplatil. Ve skutečnosti se však nepočítá s tím, že by mezinárodní vodní stavba měla vzniknout.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Ministerstvo dopravy teď chystá veřejnou zakázku na studii proveditelnosti za 25 milionů korun. A to přesto, že ministerstvo už teď ví, že projekt by byl značně problematický a že nemá dostatečnou mezinárodní podporu.
"Studii na kanál Dunaj-Odra-Labe určitě vypíšeme, i když víme, že získat souhlas všech okolních států bude složité," řekl HN ministr dopravy Dan Ťok. Na středeční debatě s finančními řediteli vypočítal i domácí překážky. V prvé řadě je to cena, kanál by vyšel zhruba na 400 miliard korun, další problém je i velké převýšení na Vysočině, s nímž by se musela stavba vypořádat. A odborníci pochybují také o tom, zda je v české krajině dostatek vody, aby se kanál zaplnil.
Z hlediska financování je ovšem daleko větší potíž, že v okolních zemích sice prezidenti a premiérové deklarují stavbě podporu, ale při jednání na úrovni ministrů dopravy je zřejmé, že se v plánech s kanálem nepočítá. K projektu je skeptické Německo, a to je nejvřelejší postoj, který zahraniční partneři vyjadřují. Z jednání s Rakouskem vyplývá, že si vystačí s Dunajem a na řeku Moravu se nechystají. Polsko zase upozornilo, že si není jisté, jestli je Odra splavná po celý rok. A všichni svorně se nechtějí pouštět do vleklých střetů s ekology.
Slovenský premiér Robert Fico letos v dubnu podpořil vybudování vodní cesty, která by spojila řeku Moravu a Váh – prezidentu Zemanovi se zamlouvala, protože tahle varianta by se obešla bez skeptického Rakouska. Jenomže slovenský ministr dopravy z podobné představy ani zdaleka není tak nadšený - projekt by prorazil tunelem Bílé Karpaty a spolkl by dvakrát tolik peněz, než kolik má Slovensko k dispozici z evropských peněz na všechny dopravní projekty v příštích sedmi letech.
"Dohodli jsme se, že uděláme mezinárodní pracovní skupinu a ono to nějak dopadne," řekl k tomu Ťok. "Pracovní skupina je momentálně ve fázi příprav," dodává k tomu tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Kolem Zemanova vysněného kanálu je překážek ještě více - počítá se splavněním Labe, a to se neobejde bez jezu v Děčíně. Ten stát plánuje bezmála dvacet let a za jeho studie utratil už 800 milionů korun. Projekt ale stále naráží s vyhodnocením vlivů na životní prostředí (EIA), povinné razítko nezvládá přes odpor ekologických aktivistů získat. Navíc peníze, které Česko na jez mělo z evropských fondů v minulé dotační sedmiletce, nakonec utratilo za menší projekty, které kritizuje Evropský auditní dvůr. Teď chce Česko o peníze na jez v Děčíně žádat znovu, byť EIA stále není vyřešená.
To, že by z jednání s okolními státy vyplýval nezájem, si ovšem Zeman nepřipouští. "Pokud se jedná o politickou podporu na vrcholové úrovni, ta je zcela jednoznačná. Kladně se vyjádřil slovenský premiér Fico i polský prezident Komorowski. Kladně se k tomu staví i provozovatelé námořní dopravy v Polsku," říká mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček.
Soutěž na vypracování studie za desítky milionů se kolem kanálu neodehrává poprvé. Vypsal ji už ministr dopravy Zdeněk Žák z prezidentské vlády úředníků - před rokem ji zrušil Žákův nástupce Antonín Prachař (za ANO) s tím, že stát i Evropská unie mají momentálně jiné priority. Ani on se netajil tím, že projektu chybí mezinárodní podpora.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist