V polovině příštího roku má začít stavba dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může být hotova v roce 2019. Nejpozději do roku 2030 by pak řidiči měli po čtyřproudé komunikaci dojet kolem Trutnova až k hranicím s Polskem.
Stavba ale může nabrat další zpoždění. Na zhruba patnáctikilometrovém úseku mezi Hradcem a Smiřicemi totiž v jedné části zbývá vykoupit 2,1 procenta pozemků, a ve druhé dokonce 6,3 procenta pozemků. V sedm a půl kilometrovém úseku Smiřice – Jaroměř pak státu chybí ještě desetina potřebných pozemků.
Vyplývá to ze zprávy ministerstva dopravy a ŘSD, kterou ve středu vzala na vědomí vláda. Potřebné pozemky chce stát vyvlastnit, ale kvůli loňské novele zákona musí znovu zpracovat znalecké posudky, smlouvy a oslovit vlastníky. Novela totiž zvyšuje cenu, jež může stát za pozemek nabídnout, až na více než osminásobek ceny stanovené znaleckým posudkem.
U Hradce už se staví
Na dálnici D11 se stavbaři vrátili loni po osmi letech. U Hradce Králové dokončují necelých dva a půl kilometru, které na trase z Prahy do Hradce Králové stále chybějí. Dálniční spojení obou měst má být dokončeno v srpnu 2017. Dálnice má nově končit u mimoúrovňové křižovatky v Hradci Králové - Kuklenách. Stavbu zdržely spory o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou a její sestrou.
Stavba dálnice D11 začala už v roce 1978, po prvních osmnácti kilometrech se ale začalo jezdit až v roce 1984. Zajímavostí nejstaršího úseku je nezvyklá šířka dělicího travnatého pásu, protože se zde od počátku počítalo s možným rozšířením na tři pruhy v každém směru. V roce 1990 pak stavba na dlouhou dobu končila u Poděbrad, tedy zhruba v polovině trasy mezi Prahou a Hradcem.
Zbytek úseku se začal stavět až v roce 2003, téměř k Hradci Králové byla dálnice zprovozněna v roce 2006. Řidiči nyní sjíždějí buď přes křižovatku u Opatovic nad Labem a pak míří po čtyřpruhové komunikaci do Hradce, nebo dojedou až na provizorní sjezd u Libišan a přes okrajové čtvrti Březhrad a Plačice objedou krajské město ze západu, pokud pokračují dále směrem na Jaroměř.
U Hradce by se měla dálnice napojit na chystanou rychlostní silnici R35 směrem na Olomouc, která se má stát severní alternativou k přetížené D1, ale její plány zatím zůstávají až na drobné výjimky stále jen na papíře.
Kolem Trutnova až k hranicím
Více než 22 kilometrů z Hradce Králové do Jaroměře se má začít stavět už příští rok, dálnice povede v blízkosti dosavadní silnice první třídy číslo 33.
Místo k Náchodu ale poté zamíří na sever, tedy jako současná silnice první třídy číslo 37. Z východu mine Dvůr Králové nad Labem i Trutnov a skončí na hraničním přechodu Královec poblíž Žacléře. Formálně už nemá jít o dálnici, ale „jen“ rychlostní silnici.
Zatímco část do Jaroměře může být podle materiálu hotova do čtyř let, úsek z Jaroměře k Trutnovu a hranicím s Polskem do roku 2024. Teprve však probíhá předběžný geotechnický průzkum, územní rozhodnutí má být vydáno v roce 2017. Krajním termínem dokončení je podle ministerstva dopravy rok 2030 s ohledem na to, že úsek je zařazen do transevropské dopravní sítě TEN-T.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist