Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) chce parlamentní vyšetřovací komisi k tunelu Blanka. Na čtvrtečním jednání se nedohodla s dodavatelem technologické části tunelu, firmou ČKD Praha DIZ, na dalším postupu dokončení stavby. Komise má připravit kompletní analýzu projektu.

O zřízení komise primátorka požádala poslance Bronislava Schwarze (za ANO). Vedení Prahy s ČKD jedná kvůli problémům kabely, které poničila voda. Stavba Blanky si vyžádá asi 37 miliard korun.

"Já se chci omluvit za to minulé vyjádření, že na tom stavu, v kterém se nachází tunel Blanka, že za to může debil. Já jsem zjistila, že je tam podstatně více debilů, kteří za to můžou. Všechny firmy na sebe vzájemně svalují vinu, to nás ale vůbec nezajímá. Toto překračuje rámec mé trpělivosti," prohlásila ve čtvrtek Krnáčová. Narážela tak na své nedávné vyjádření, kdy za "debila" označila projektanta tunelu.

"Za nás mohu pouze říci, že čtvrteční jednání na magistrátu bylo velmi konstruktivní a věcné. Obrázek o kultuře mediálního vystupování paní primátorky ať si každý udělá sám," řekl mluvčí ČKD Karel Samec. Pavel Kočiš, mluvčí Inženýringu dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje, prohlásil, že společnost IDS primátorka výslovně nejmenovala.

"Pevně věříme, že na tomto seznamu nejsme a nepatříme na něj," dodal. Výrobní ředitel firmy Satra, která je hlavním projektantem stavby, Alexandr Butovič, již dříve řekl, že firmu vyjádření primátorky, kdy projektanta označila za "debila", překvapilo.

Termín otevření Blanky Krnáčová nesdělila, neboť dodavatelé jsou podle ní nespolehliví. "Na konci roku jsme na základě jejich ujištění řekli, že to (otevření) bude v dubnu. A vidíte, jak to dopadlo," řekla. Za problémem podle ní stojí "zločinecké spolčení, které chce pravděpodobně z Prahy vytáhnout co nejvíc peněz".

Zástupci vedení města a dodavatelů se ve čtvrtek domluvili, že si ještě předají další dokumenty. Rovněž musejí počkat na závěr šetření pojišťoven. Do konce března má být hotov znalecký posudek. Z něj by mělo být jasné, kolik kabelů je třeba vyměnit. "Co se týká takzvaných průchodek, tak se bavíme o 95 procentech kabelů," řekl náměstek primátora Petr Dolínek (ČSSD). Rovněž zopakoval, že Praha odmítá opravu platit. "Stále je nejtěžší najít, kdo by to zaplatil. Odmítám, aby Praha dávala stamiliony za něco, za co nenese vinu," řekl Dolínek.

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle vyjádření Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek milionů korun. Dodavatel, firma ČKD, vinu odmítá. Stejně tak ji odmítl hlavní projektant tunelu, firma Satra, i Inženýring dopravních staveb, který stavbu dozoruje.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb.