Podle dřívější právní úpravy obsažené ve "starém" občanském zákoníku bylo potřeba nabídku učinit vůči konkrétní osobě. Nový občanský zákoník přináší v tomto směru revoluční změnu, když za nabídku v právním slova smyslu považuje při podnikatelské činnosti také návrh dodat zboží nebo poskytnout službu za určenou cenu učiněný formou reklamy, katalogu nebo vystavením zboží - tedy vůči neurčitému počtu osob.
Omezením takové nabídky je pak zejména vyprodání zásob. To v praxi znamená, že pokud zákazník na nabídku obsaženou v reklamním letáku zareaguje konkrétní objednávkou, je smlouva uzavřena již doručením objednávky inzerujícímu podnikateli. Podle původní úpravy byla reklama, katalog apod. považována pouze za výzvu k podání nabídek a nabídkou bylo teprve jednání zájemce; smlouva potom byla uzavřena až okamžikem, kdy ji osoba inzerující své zboží či služby přijala.
V zájmu bezproblémových vztahů ze smluv mezi smluvními stranami, je nutné určit, kdy vlastně smlouva vzniká. V praxi často dochází k tomu, že se někdo v rámci své podnikatelské činnosti obrací s možnostmi koupě zboží na širokou veřejnost. Obsah takového návrhu může být natolik určitý (může obsahovat všechny podstatné náležitosti smlouvy – tj. předmět, cenu a způsob převzetí), že vyvolává u druhé strany představu, že může nabídku takového podnikatele bez dalšího akceptovat a smlouva vznikne již na základě jednoduchého a nepodmíněného přijetí takové nabídky (uchopením zboží nebo slovním vyjádřením).
Aby se strana, která jednala v důvěře v takový návrh, neocitla v nejistotě, zda smlouva byla nebo vůbec bude uzavřena a za jakých podmínek, poskytuje nový občanský zákoník v rámci ust. § 1732 odst. 2 ochranu osobám, které jednají v důvěře v taková sdělení. Účelem tohoto ustanovení je rovněž snaha o posílení odpovědnosti podnikatelů za pravdivost informací poskytovaných při reklamě tak, aby nesloužila jenom k přilákání pozornosti.
Podle ustanovení § 1732 odst. 2 nového občanského zákoníku se má za to, že: "Návrh dodat zboží nebo poskytnout službu za určenou cenu učiněný při podnikatelské činnosti reklamou, v katalogu nebo vystavením zboží je nabídkou s výhradou vyčerpání zásob nebo ztráty schopnosti plnit."
Toto ustanovení zakládá tedy vyvratitelnou právní domněnku nabídky. Postup při uzavření smlouvy bude v takovém případě následující:
(i) prodávající učiní nabídku vystavením zboží,
(ii) kupující ji poté přijme zasláním objednávky, a
(iii) okamžikem doručení takové objednávky bude smlouva uzavřena.
Za výše uvedených podmínek bude prodávající povinen prodat kupujícímu zboží za uvedenou cenu, a neobstojí argumentace o nesprávném uvedení ceny, tiskové chybě, překlepu či neúmyslném vystavení zboží. Uvedená systematika platí na všechny druhy prodeje (jak na prodej zboží v obchodě, tak i na smlouvy uzavírané distančním způsobem) a dopadá i na vztahy mezi podnikateli.
Aby se jednalo o domněnku nabídky, je potřeba, aby byly splněny následující předpoklady:
- Musí jít o návrh dodat zboží nebo poskytnout službu. Z projevu vůle musejí vyplývat podstatné náležitosti, tak aby mohlo dojít k jednoduchému a nepodmíněnému přijetí nabídky. Předmět plnění (s výjimkou množství) musí být proto vymezen tak určitě, aby o něm nebylo nutné další jednání.
- Musí jít o prodej zboží nebo poskytování služeb při podnikatelské činnosti.
- Domněnka platí pouze pro případy nabízení formou reklamy, katalogu nebo vystavením zboží s uvedením ceny. Nemusí však jít o zboží vystavené fyzicky, stačí jeho vyobrazení či popis – např. v rámci teleshoppingu, e-shopu nebo i letáku z prodejní akce. I přesto, že se v případě reklamy, katalogu nebo vystavením zboží jedná o typické příklady neadresovaných projevů vůle, může uvedené ustanovení dopadat i na adresované právní jednání, např. pokud podnikatel činí nabídku formou zaslání katalogu konkrétním osobám (jednotlivým členům svého klubu).
- Vzhledem k tomu, že v rámci nabídky formou reklamy nebo vystavení zboží chybí dohoda stran o množství a množství je tak určováno pouze jednou stranou, obsahuje ustanovení o domněnce nabídky omezení, smyslem kterého je snaha zabránit nepřiměřenému zatížení podnikatele. Tímto omezením je stav jeho zásob a schopnost plnit. Pokud tedy podnikatel veškeré nabízené zboží již vyprodal či není schopen s ohledem na své možnosti ve vybraném termínu poskytnout službu, smlouva nevznikla.
Vzhledem k tomu, že domněnka nabídky je podmíněná, neuplatní se v případě, že bude prokázáno, že se o nabídku nejedná. Důkazní břemeno ohledně této výhrady bude mít ten, kdo se jí domáhá, tedy podnikatel. Z hlediska náležitostí nabídky se předpokládá zejména vůle být vázán nabídkou pro případ přijetí, a to ve stanoveném rozsahu plnění. K vyvrácení domněnky proto postačí, pokud bude zjevné, že tady taková vůle není, přičemž se použijí obecné výkladové metody nového občanského zákoníku. V praxi tak lze učinit například:
- výslovným vyloučením, že se jedná o veřejnou nabídku,
- zdůrazněním nezávaznosti,
- uvedením ceny jako minimální, nebo
- uvedením zvláštní formy uzavírané smlouvy.
Výše uvedené případy však nelze zaměnit s pouhým oznámením, že změny jsou vyhrazeny. Takové oznámení vyjadřuje pouhou možnost odvolání (změnu) nabídky před přijetím a domněnku nabídky tak samo o sobě nevylučuje.
Pokud podnikatel ve svých obchodních podmínkách výslovně stanoví, že vystavení zboží není nabídkou, bude způsob uzavírání smlouvy odlišný. V takovém případě je vystavení zboží pouze výzvou k podání nabídky. Nabídku poté podává kupující zasláním objednávky. Následně musí prodávající objednávku přijmout (potvrdit). Oproti první variantě tedy přibývá jeden krok, a to přijetí objednávky, ke kterému je nutná aktivita prodávajícího.
Závěrem bych ráda upozornila na skutečnost, že nabídka učiněná formou reklamy nebo vystavení zboží bude často veřejnou nabídkou ve smyslu ust. § 1780 nového občanského zákoníku. Navrhovatel bude v takovém případě mít oznamovací povinnost podle § 1783 a 1784 nového občanského zákoníku. Ustanovení o veřejné nabídce se však na nabídku učiněnou formou reklamy neuplatní bez výjimky, když např. smlouva bude uzavřena nikoliv pouze s prvním příjemcem (jak nový občanský zákoník stanoví v ust. § 1782 odst. 1), ale se všemi příjemci do vyčerpání zásob nebo ztráty schopnosti plnit.
Autorka působí jako advokátní koncipientka v kanceláři bnt attorneys-at-law.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist