Ministerstvo dopravy a jeho organizační složky v letech 2010 až 2013 dělily zakázky a přímo oslovovaly konkrétní zájemce místo toho, aby vyhlásily otevřenou soutěž. Uvedl to v pondělí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Prověřoval nejen hospodaření ministerstva, ale i Ředitelství vodních cest, Státní plavební správy, Úřadu pro civilní letectví a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. NKÚ odhadl, že uvedené úřady ve sledovaném období zbytečně vynaložily 88 milionů korun. Řadě vytýkaných pochybení se ministerstvo a jemu podřízené organizace snaží nově vyvarovat, uvedlo v reakci ministerstvo dopravy.

Nejhůř si podle NKÚ vedlo Ředitelství vodních cest, které chybovalo "téměř ve všech kontrolovaných oblastech" včetně mezd a mimořádných odměn. Šest ze 13 zaměstnanců ředitelství dostalo v roce 2012 roční odměny ve výši 104 procent jejich nárokové složky mzdy. "Ředitelství také například uzavíralo dohody s vlastními zaměstnanci na práce, které odpovídaly jejich pracovní náplni," dodal kontrolní úřad.

Prověřované instituce mohly podle něj v daných letech ušetřit minimálně šest procent nákladů, což je zmíněných 88 milionů korun. U Ředitelství vodních cest činí odhad možných úspor dokonce kolem 13 procent nákladů, uvádí tisková zpráva NKÚ. V letech 2010 až 2013 dosáhly celkové výdaje v kontrolovaných oblastech 2,7 miliardy korun.

Podobné výsledky jako NKÚ má k dispozici z dřívějška i ministerstvo dopravy. Kontroly vyústily loni v říjnu v odvolání tehdejšího ředitele Jana Skalického, kvůli některým smlouvám dokonce ministerstvo dopravy podalo na odpovědné pracovníky ŘVC trestní oznámení, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

S řadou externích dodavatelů ukončilo nové vedení Ředitelství vodních cest smlouvu a jde nyní cestou výrazných úspor. Ty by pro letošek měly představovat 17 procent rozpočtu celé organizace, dodal mluvčí.

Například ministerstvo dopravy uzavřelo podle NKÚ s jedním člověkem postupně pět smluv na poradenské služby v oblasti "kosmických aktivit". Všechny smlouvy měly stejný předmět plnění. První z nich za 1,7 milionu korun ministerstvo zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění, další čtyři za celkem 4,2 milionu korun pak jako zakázky malého rozsahu.

"Obdobný postup zvolilo například i Ředitelství vodních cest, když zakázku na právní služby za celkovou částku 3,8 milionu korun rozdělilo do dvou zakázek malého rozsahu, které pak zadalo jednomu poskytovateli v lednu a dubnu 2012," uvedl úřad.

Podle Neřolda se situace s rozdělováním zakázek v dopravním resortu zlepšuje. NKÚ podle mluvčího zkoumal hospodaření předchozího vedení ministerstva. V současnosti úřad na základě auditu ve spolupráci s ministerstvem financí tyto nešvary odstraňuje, problematické smlouvy ukončuje a další zakázky soutěží podle pravidel, dodal mluvčí.

Mnohdy prý kontrolovaná pracoviště ani nedokázala doložit nezbytnou dokumentaci k veřejným zakázkám, případně to, jaké služby za své peníze získala. Ředitelství vodních cest běžné personální a účetní práce zadávalo fyzickým osobám. Třeba v roce 2012 ho to přišlo na 472 tisíc korun. K tomu, jak poskytovatele služeb vybralo, ale nepředložilo žádné doklady.

Vysoké náklady odhalili kontroloři i u výdajů na reklamní a dárkové předměty, na pohoštění a některé nákupy. Ředitelství vodních cest vydalo na reprezentaci loni šestkrát víc než v roce 2010. Podstatnou část tvořily útraty za pohoštění. "Ředitelství předložilo neúplné doklady, přesto z nich ale bylo patrné, že peníze za pohoštění a občerstvení byly propláceny stejnému zaměstnanci, který je zároveň schvaloval," uvedl NKÚ.

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod koupil v letech 2011 a 2012 třeba 100 kusů plaket za 96 tisíc korun, 56 šál za 23 tisíc korun, 35 baterek za 18 tisíc a 13 pásků za 13 tisíc korun. Ústav v roce 2011 pořídil i běžecký trenažér za 27 tisíc korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist