Hlavním tématem vlády se stává posílení veřejných investic. Jedním z prvních kroků, jak nechat peníze snáze přitéct do zakázek, je rychlá "vyvlastňovací novela", kterou sněmovna schválí ještě tento měsíc.

Nabídne majitelům pozemků, přes které má vést silnice nebo třeba ropovod, více peněz, když prodají rychle, a stát se tak bude moci úplně vyhnout zdlouhavému vyvlastňování.

Novela zvedá rozmezí bonusu, kterým může stát motivovat majitele k prodeji zemědělského nebo lesního pozemku, na 120 až 525 korun za metr čtvereční - oproti dnešním 8 až 35 korunám. V ideálním případě by se tak podle představy ministra dopravy Antonína Prachaře mohly výkupy rozhýbat ještě během prázdnin.

Kvůli tomu také zastavil zhruba stovku vyvlastňovacích řízení. Pokud se totiž stát s majiteli dohodne na prodeji, může to ušetřit roky soudních tahanic.

Například ze silnice mezi Opatovicemi nad Labem a středomoravským Lipníkem je zatím postavený necelý kilometr. Stavbu R35 blokuje výkup pozemků a padly dvě desítky návrhů na vyvlastnění. Majitelům zemědělské půdy se nechce prodávat, protože od loňského února, kdy začala platit současná právní úprava, mohou dostat maximálně pětatřicet korun za metr čtvereční. Jejich rychlejší sousedi přitom inkasovali za stejnou výměru 200 korun.

"Musíme reagovat na to, že kvůli razantnímu propadu cen vlastníci nemají motivaci pozemky prodávat. U silnice R35 se výkupy prakticky zastavily," říká Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.

Výkupy pozemků

3,8 miliardy

má letos Státní fond dopravní infrastruktury vyčleněno na přípravu projektů, z toho více než polovina má jít na výkupy pozemků. U těch zemědělských bude platit, že kdo prodá do měsíce, dostane až 750 procent odhadní ceny. S každým otálením nabídka klesne.

Naopak zůstane zachováno, že nabídka za zemědělskou půdu nesmí přesáhnout cenu, kterou má podle znaleckého posudku stavební parcela - i s bonusy to bude maximálně 75 procent. "Nyní platná úprava zamezila spekulacím s pozemky a na tom nic měnit nechceme," dodává Neřold.

Novinka, která připomíná nabídku first minute u cestovních kanceláří, rozdělí do několika bonusových pásem devadesátidenní lhůtu, jež běží ode dne předložení smlouvy na odkup majiteli a po jejímž uplynutí už stát může vyvlastňovat. Pracovní verze odměn za rychlost zatím mluví o třech pásmech, nejrychlejší majitelé mají dostat 750 procent odhadní ceny.

Rychlá novela o vyvlastnění stejně jako technická úprava zákona o veřejných zakázkách mají sehrát roli dočasné úlevy od vleklé byrokracie, která se státu prodražuje. Mezitím vláda chystá změny zákonů, které už by utlumené stavebnictví a zamrzlé veřejné investice měly rozhýbat systémově.

To bude třeba zákon o liniových stavbách (dálnice, ropovody), kde se zkrátí i lhůty pro vydání územních a stavebních povolení. "Teď může stavební povolení každý napadnout a odvolat se ve kterékoli fázi, dokud není pravomocné, to je ten český průšvih. Ať se všechno vyřeší v jednom řízení a stavební povolení není možné napadat zpětně," popisuje Prachař.

Kratší lhůty se promítnou i do stavebního zákona a právní úpravy zadávání veřejných zakázek. U těch menších se také zjednoduší výběr vítěze.

Vládu Bohuslava Sobotky do aktivity nutí to, že za éry Petra Nečase veřejné investice v podstatě zamrzly a nové projekty se přestaly připravovat. Stavebnictví se tak propadlo do krize, z níž se teprve pomalu zvedá. Rychlejšími investicemi chce koalice přispět také ke tvorbě nových pracovních míst a snížení nezaměstnanosti.

Čtěte více v Hospodářských novinách