Sice je to již týden, co rozhodčí soud předběžně nařídil firmě Metrostav pokračovat ve stavbě Blanky, ale práce na pražském tunelovém komplexu za více než 30 miliard korun stále stojí. Hlavní dokončovací práce se navíc rozběhnou nejdříve na jaře.

Metrostav, který stavbu začátkem loňského prosince kvůli sporu s hlavním městem zakonzervoval, nyní čeká na doručení rozhodnutí arbitrů. Jimi zatím nařízené práce v objemu několika desítek milionů korun jsou v kontextu celé stavby drobnostmi. "Rozhodně se z našeho hlediska nedá říct, že by šlo o obnovení stavby. Jde typově o doplnění poklopů na kanály. Jsou to věci třeba za 100 nebo 200 tisíc korun," říká mluvčí Metrostavu.

Více než polovinu činností za 46 milionů korun tvoří demolice starého trojského mostu, v níž stavaři stejně pokračovali. "Konstrukce je totiž už rozebraná, a je tedy nestabilní. Musíme proto pokračovat v rozebírání bez ohledu na okolnosti," popsal Polák a dodal, že podle rozhodčího soudu musí Praha za tyto demoliční práce stavební firmě zaplatit 27 milionů korun.

Mnohem důležitější bude verdikt rozhodčího soudu, který se očekává 10. března. Praha totiž arbitrům dodá návrh, který zahrne všechny věci, které je nutné dodělat pro kompletní dokončení Blanky a její otevření pro řidiče.

"Tento návrh bude obsahovat objekty k dokončení a ceny," uvedl náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09). V součtu by podle něj mělo jít přibližně o 1,1 miliardy korun.

Zastavená stavba

Vyšetřování

V září 2013 se objevily informace, že okolnosti týkající se financování Blanky prověřují kriminalisté. Prověřování se týká usnesení městské rady z prosince 2012, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům.

Přerušení stavby

Metrostav koncem loňského listopadu oznámil, že 7. prosince 2013 přeruší výstavbu, protože magistrát firmě dluží už více než 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček ale prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná. Obě strany koncem listopadu ještě jednaly, nakonec se ale shodly jen na tom, že případ dají k rozhodčímu soudu.

Arbitráž

Zatím rozhodčí soud na konci ledna 2014 předběžně rozhodl, že smlouva mezi Prahou a stavební společností Metrostav je platná. Metrostavu nařídil dokončit práce zhruba za 46 milionů korun. Arbitrážní soud bude pokračovat 10. března.

 

Pokud soud rozhodne podobně jako před týdnem - tedy nařídí Metrostavu práce udělat a Praze naopak za tyto činnosti zaplatit -, předpokládají pražští radní, že tím potvrdí legálnost dostavby tunelového komplexu.

Obava z možného vyšetřování totiž byla fakticky hlavním důvodem, proč ke sporu a následně přerušení stavby tunelového komplexu došlo. Představitelé města si již dlouho nebyli jistí tím, kolik peněz lze bez porušení zákona za Blanku zaplatit, a Metrostavu tak dluží přes dvě miliardy korun. Radní dokonce měli pochybnosti také o platnosti samotné smlouvy na celou stavbu. S rozsudkem v ruce by však chtěli co nejrychleji ve stavbě pokračovat. Jejich zájmem je pustit do tunelu motoristy ještě před podzimními komunálními volbami.

Náměstek Nouza předpokládá, že pásku politici přestřihnou v červenci nebo srpnu. "Jsem optimista, i když nevylučuji, že se můžeme ještě v řádu týdnů nebo o měsíc posunout," dodává Nouza.

Jenže tento odhad se stále více jeví jako hodně optimistický. Jestliže totiž soud v polovině března nařídí dokončit zbývající práce, ani zdaleka to neznamená, že se ještě v březnu rozběhnou. Metrostav si i v tomto případě počká na vyhotovení a doručení písemného rozhodnutí. Mnohem větší zpoždění ale může přinést rozjezd zakonzervované stavby.

Firma bude muset dovézt materiál, a hlavně lidi. A podle Poláka si mnoho subdodavatelů našlo během přerušení prací na Blance jiné zakázky. "Na začátku prosince jsme je vyhnali ze stavby od rozdělané práce. Takže až pískneme, že se mají vrátit, mohou nám říct, že mají jiné zakázky ještě na několik týdnů. Je tedy velká neznámá, jak dlouho bude obnovení trvat," vysvětluje mluvčí Metrostavu.

Dokončení tunelu se tak místo letních prázdnin může posunout až do podzimu. Původně přitom měla auta jezdit Blankou už v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014. A neměnilo se jen datum dokončení, ale i cena. Stavební práce i technologie měly stát zhruba 26 miliard korun, prodraží se ale pravděpodobně až na 36 miliard.