Absolutním "vítězem" pátého ročníku soutěže o nejsexističtější reklamu Sexistické prasátečko se stal propagační klip studentského spolku LDF (Lehce dráždivá fakulta) to letí z Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity.

"Spojuje sexismus a vysokoškolské vzdělání, používá i soft-pornografické scény," uvedla Petra Havlíková z pořádajícího hnutí Nesehnutí. Výsledky soutěže byly ve čtvrtek vyhlášeny v Brně. Podle genderového odborníka z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petra Pavlíka toto video používá dokonce nejpokleslejší soft-pornografické konvence.

Odborná porota vybrala jako nejvíc sexistickou reklamu firmy Záclony a design se sloganem "poslední kapka jde do textilu".

Do letošního ročníku vyslali lidé rekordních 99 reklam, které se nacházejí v elektronických médiích, na billboardech, plakátech, v televizi či novinách.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

"Z počtu zaslaných sexistických reklam je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se jejich počet začal snižovat," uvedla Havlíková.

Hlasování veřejnosti se letos uskutečnilo ve spolupráci se serverem Markething.cz, který funguje pod záštitou Marketingových a mediálních studií Karlovy univerzity. Hlasovalo se ve třech kategoriích, protože v sexistických reklamách nejde jen o zobrazení odhaleného ženského těla.

V kategorii Stereotypy a jazykový sexismus, která zdůrazňuje, že sexismus v reklamách se neprojevuje jenom sexualizací bez souvislosti s produktem, ale také posilováním stereotypů ve společnosti o mužích a ženách. Zde zvítězila reklama na pračku Electrolux se sloganem "štíhlá holka s velkým plnícím otvorem".

Častým prvkem sexistických reklam je fragmentace lidského těla či nepřiměřené zdůraznění jedné jeho části, typicky s apelem na sexuální pudy. Druhá kategorie tedy nese název Fragmentace aneb Bez hlavy, ve které se vítězkou stala reklama na umělý trávník firmy Videopodlahy.

V poslední kategorii hlasovala veřejnost o Objektifikaci aneb Ukaž všechno. Tato kategorie obsahuje nejčastější projev sexismu v reklamách, tedy zobrazené lidské tělo bez souvislosti s propagovaným produktem. V této kategorii jednoznačně zvítězila již zmíněná reklama spolku LDF to Letí.

Nejvíce sexistické reklamy pořadatelé "odmění" diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou Nesehnutí před nedávnem vydalo. Zároveň budou odměněni i nominující, kteří dostanou dárkové balíčky. Hnutí se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.

Prohlédněte si vítěznou reklamu pro rok 2013:

LDF (Lehce dráždivá fakulta)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist