Sociální sítě jsou velké téma pro politické strany, které teď narychlo připravují kampaň pro předčasné sněmovní volby. A většina z nich má jasný vzor - Karla Schwarzenberga (TOP 09) a jeho útok na sociální sítě při prezidentských volbách.
"Bereme si vzor z prezidentské kampaně. Díky sociálním sítím se Karel Schwarzenberg dostal do druhého kola," přiznává mluvčí Babišova hnutí ANO Radka Burketová. A podobně plánují i ostatní.
Tradiční strany chtějí do správy kampaně na Facebooku nebo Twitteru zapojit vlastní členy, hlavně své mládežnické odnože. To se týká například ČSSD a jejich Mladých sociálních demokratů nebo KDU-ČSL.
Potvrzeno: Sněmovna se v úterý rozpustí. Někteří poslanci už vyklízejí kancelář - čtěte ZDE
120 hlasů pro rozpuštění sněmovny. Podívejte se, jak bude hlasovat váš poslanec - čtěte ZDE
"Chceme, aby lídři sami spravovali své profily a aby se zapojili mladí lidovci, kteří mohou pomoci s přeposíláním odkazů a komentováním názorů," naznačil místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Lidovci se ale, podobně jako ostatní, spolehnou i na osobní setkání, jejich lídři budou například rozdávat snídani na nádražích.
ANO 2011
K dispozici by hnutí mohlo mít až 90 milionů.
ČSSD
Podle místopředsedy Milana Chovance strana do voleb investuje maximálně 90 milionů.
KDU-ČSL
Mělo by jít maximálně o 33 milionů.
KSČM
Náklady na kampaň by se měly pohybovat v desítkách milionů korun.
ODS
O konečné výši rozpočtu rozhodnuto ještě není, měl by se pohybovat mezi 45 až 50 miliony.
SPOZ
Náklady na kampaň pro sněmovní volby zemanovci odhadují na 20 milionů korun.
TOP 09
Strana chce na předvolební kampaň vynaložit částku do 50 milionů korun.
TOP 09 vsadí znovu na humor
Na úspěch svého předsedy hodlá navázat i samotná TOP 09. "Voliče budeme chtít oslovovat přímo, na Facebooku, Twitteru i dalších sociálních sítích," zmínila osvědčenou metodu strany mluvčí Martina Týblová.
Strana opět plánuje zábavnou kampaň podobnou té z prezidentských voleb, kdy se objevil na billboardech Schwarzenbergův rentgenový snímek a velký ohlas měla také jeho punková podobizna. Konkrétní motivy pro předčasné volby do sněmovny ale zatím prý řeší.
Zemanovci se chystají vést hlavně přímou kampaň v ulicích, ani oni však internet ve spolupráci s mladými příznivci nevynechají. Jak ale podotkl místopředseda strany Vlastimil Kruliš, voliči strany nepoužívají sociální sítě tolik, jako je tomu třeba u pravicových stran.
S kampaní nejen na sociálních sítích budou politikům pomáhat najatí experti. "Sociální demokraté budou spolupracovat s profesionály na dílčích úkolech, k tomu, abych je jmenoval, ale nemám oprávnění," sdělil například místopředseda ČSSD Milan Chovanec, který má přípravu kampaně ve straně na starosti. Specifická má být kampaň ČSSD právě na sociálních sítích, konkrétní ale hejtman Plzeňského kraje být nechtěl.
A jména tají i ODS. "Spolupracovat budeme s českými odborníky, kteří pro nás pracovali již v minulosti," řekl stručně mluvčí strany Jiří Sochor.
Jediné známé spojení s konkrétní agenturou uvedlo hnutí Andreje Babiše, které spolupracuje s lidmi z americké agentury PSB. Kampaň přitom odstartovalo už v červenci, a to s cílem se dostat do povědomí veřejnosti.
Na 750 billboardech se zatím objevili po boku Babiše známé osobnosti, jako je Martin Stropnický či Martin Komárek. Další propagace by ale měla mít jinou podobu.
Parlamentní strany teď musejí náskok Babiše i dalších nastupujících stran, které se mohly na volby v klidu připravovat, dohánět.
ODS ve skluzu
Skluz v chystání kampaně může být také jedním z motivů, proč z ODS zní tolik hlasů proti rychlému rozpuštění sněmovny. Strana zatím nemá jasného lídra ani volebního manažera a teprve se dohaduje o výběru kandidátů.
Kuba opět otočil, ODS do předčasných voleb nepovede a podpoří Němcovou - čtěte ZDE
V pondělí teprve schválila pravidla pro sestavování kandidátek a oznámila, že kompletní seznam představí na začátku září. Na jižní Moravě už ale ulovila zajímavé jméno na první místo – nestraníka, uznávaného politologa a ministra školství v Nečasově vládě Petra Fialu.
ODS bude muset přijít s hodně dobrou kampaní, její podpora kvůli aféře Jany Nagyové výrazně spadla, v pondělí dokonce ppm factum zveřejnilo výsledky průzkumu, podle kterých jsou preference ODS na šesti procentech, což je srovnatelné se zemanovci nebo hnutím Andreje Babiše. Důvěru voličů má pomoci vrátit etický kodex, který pro kandidáty připraví grémium strany.
Poslanci každopádně podle všeho v úterý konání předčasných voleb posvětí. Jak ukázal průzkum IHNED.cz, potřebných 120 rukou se pro rozpuštění sněmovny zvedne. Ostrou kampaň tak můžeme čekat vzápětí. Prezident Zeman chce vyhlásit termín předčasných voleb už na pátek 25. října a sobotu 26. října.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist