Práce na modernizaci dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší stojí. Po odstranění betonových desek z krajnice vozovky se ukázalo, že je dálnice v horším stavu, než předpokládal projekt na opravy nejdelší tuzemské dálnice.
Pravděpodobně se tak nepodaří položit nový povrch ani v jednom jízdním pásu ještě letos a bude nutné betonářské práce odložit do příští stavební sezony, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák.
"Únosnost na krajnicích je menší, než se předpokládalo," uvedl Čermák s tím, že překvapivě špatná kvalita podloží pod dálnicí se projevila i na jiných opravovaných částech komunikace a liší se i v rámci jednotlivých úseků. OHL ŽS, která dálnici u Velké Bíteše opravuje, z tohoto důvodu zastavila stavbu.
Podraží nejvýhodnější nabídka?
Náklady na sanování a práce navíc v souvislosti s odvodněním podloží odhadla stavební firma na řádově miliony korun. Podle serveru iDNES.cz je tak možné, že stavaři chtějí částečně kompenzovat nízkou cenu zakázky, v níž zvítězili s o 60 procent levnější nabídkou, než byl původní odhad.
Pokračování v pracích je proto podmíněné schválením nového realizační dokumentace stavby. Podobný problém s podložím ředitelství řeší i na úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Tam ale jedná o urychlení stavby a alespoň betonáži části jízdního pásu před zimní stavební přestávkou.
OHL ŽS zvítězila spolu s firmou Alpine Bau v tendru na modernizaci dálnice mezi Velkou Bíteší a Lhotkou s nejnižší cenou necelých 597 milionů korun. O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod.
Ministr dopravy Žák: Systém v Česku nutí stavitele, aby předražovali budování silnic - čtěte ZDE
Jak se při rekonstrukci bourají mosty na D1. Na vytížené dálnici se tvoří kolony - čtěte ZDE
ÚOHS pozastavil tendr Ředitelství silnic a dálnic na dostavbu D1 z Přerova do Lipníku - čtěte ZDE
Ministr dopravy Zdeněk Žák uvedl, že chce rekonstrukci dálnice zrychlit. Mimo jiné hodlá prosadit u hygieniků, aby umožnily stavební práce v noci, které jsou v okolních zemích povolené, v Česku je však předpisy údajně znemožňují.
Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist