Práce na modernizaci dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší stojí. Po odstranění betonových desek z krajnice vozovky se ukázalo, že je dálnice v horším stavu, než předpokládal projekt na opravy nejdelší tuzemské dálnice.
Pravděpodobně se tak nepodaří položit nový povrch ani v jednom jízdním pásu ještě letos a bude nutné betonářské práce odložit do příští stavební sezony, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák.
"Únosnost na krajnicích je menší, než se předpokládalo," uvedl Čermák s tím, že překvapivě špatná kvalita podloží pod dálnicí se projevila i na jiných opravovaných částech komunikace a liší se i v rámci jednotlivých úseků. OHL ŽS, která dálnici u Velké Bíteše opravuje, z tohoto důvodu zastavila stavbu.
Podraží nejvýhodnější nabídka?
Náklady na sanování a práce navíc v souvislosti s odvodněním podloží odhadla stavební firma na řádově miliony korun. Podle serveru iDNES.cz je tak možné, že stavaři chtějí částečně kompenzovat nízkou cenu zakázky, v níž zvítězili s o 60 procent levnější nabídkou, než byl původní odhad.
Pokračování v pracích je proto podmíněné schválením nového realizační dokumentace stavby. Podobný problém s podložím ředitelství řeší i na úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Tam ale jedná o urychlení stavby a alespoň betonáži části jízdního pásu před zimní stavební přestávkou.
OHL ŽS zvítězila spolu s firmou Alpine Bau v tendru na modernizaci dálnice mezi Velkou Bíteší a Lhotkou s nejnižší cenou necelých 597 milionů korun. O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod.
Ministr dopravy Žák: Systém v Česku nutí stavitele, aby předražovali budování silnic - čtěte ZDE
Jak se při rekonstrukci bourají mosty na D1. Na vytížené dálnici se tvoří kolony - čtěte ZDE
ÚOHS pozastavil tendr Ředitelství silnic a dálnic na dostavbu D1 z Přerova do Lipníku - čtěte ZDE
Ministr dopravy Zdeněk Žák uvedl, že chce rekonstrukci dálnice zrychlit. Mimo jiné hodlá prosadit u hygieniků, aby umožnily stavební práce v noci, které jsou v okolních zemích povolené, v Česku je však předpisy údajně znemožňují.
Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist