Auto roku 2033

Vize pro příští desetiletí počítá mimo jiné:
- Se zvláštním pruhem pro elektrobusy, pro elektromobily a pruhem pro ostatní vozidla.
- Se soustavou kamer permanentně sledujících chodce; informuje řidiče o tom, že za rohem se chodec chystá vstoupit do vozovky.
- S čidly měřícími úroveň hluku a znečištění vzduchu.
- Se zákazy vjezdu vozidel se spalovacím motorem pro některé komunikace.

Máloco tak pobaví, jako pročítat si pár desetiletí staré prognózy. Třeba podle rozšířených poválečných představ dnes měly automobily vypadat asi jako letadla bez křídel a zároveň měly být použitelné jako čluny. A třeba v knize "Automobily včera, dnes a zítra", kterou napsal František Alexander Elstner koncem 60. let, se uvádělo, že zmizí zastaralý volant a nahradí ho ergonomická řídítka.

Zásadní je ovšem otázka, zda se za dvacet let ještě budou nějaké automobily vyrábět. Prognózy se nicméně shodují, že pokud nedojde k nukleární válce či nějaké jiné celoplanetární katastrofě, produkce aut nezanikne. Evropské automobilky dnes sice prožívají těžké časy a propouštějí, pokles poptávky ale trápí jen starý kontinent. Všude jinde se prodej zvyšuje a tento jev předznamenává možný vývoj v příštích dvaceti letech.

Zatímco dnes jezdí po světě asi miliarda silničních vozidel (z toho 600 milionů osobních), v roce 2030 by se podle firmy Ford měl jejich počet pohybovat v rozmezí 2,5 až 3 miliardy. Vedení společnosti Renault odhaduje, že světový prodej osobních automobilů stoupne do roku 2020 o 30 procent na více než 100 milionů kusů ročně.

V autech se uplatní stále dokonalejší informační technologie. Tak jako řidiči už neovládají při rozjezdu ručně sytič, který k řízení neodmyslitelně patřil ještě před 30 lety, zmizí i manuální řazení. Podstatně se rozšíří elektronické systémy pomáhající při parkování, couvání, rozjezdu, brzdění, náhlých manévrech či mimořádných situacích. Elektronická zařízení budou komunikovat i s čerpacími stanicemi a servisy. Druhou stranou téže mince je, že řidiči budou pod ustavičným dohledem policie a pojišťoven.


Ekonom č. 7/2013Jak budou vypadat auta budoucnosti?
Jaká bude silniční doprava v roce 2033?
Jak se na vývoj připravují automobilky na českém trhu?

 

VÍCE SE DOČTETE V AKTUÁLNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 14. ÚNORA.

banner 2
Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.