Praha už osm měsíců neproplácí dodavatelům faktury na výstavbu tunelového komplexu Blanka. Nejde prý o peníze, těch má hlavní město dost. Metropole prý ale chce před zaplacením prozkoumat změny projektu, které jej prodražily.

Rozpočet lze překročit jen o 20 procent

Město si není jisto, jestli může všechny dlužné faktury proplatit. Není totiž jasné, jestli všechny provedené práce byly městem předem schváleny a nebyl už překročen rozpočet pro dodatečné práce, který může činit maximálně 20 procent ceny původní zakázky. Uvedlo to agentura ČTK.

Hlavním dodavatelem je společnost Metrostav, které Praha za odvedené práce dluží přes miliardu korun.

„Od loňského května magistrát neproplácí faktury za zhruba 1,5 miliardy korun asi miliarda korun je v rozpracované výrobě, kde jsme ty faktury prozatím neposlali,“ řekl serveru IHNED.cz mluvčí Metrostavu František Polák.

Praha řeší, jak bude stavbu dále financovat. Uvažuje o tom, že by na budoucí práce dodavateli poskytla zálohu až 2,5 miliardy korun.

Neplacení faktur se podle Poláka týká i několika desítek subdodavatelů Metrostavu. Kde vznikl problém? „Tohle já přesně nevím, to je otázka spíš na radnici,“ odpovídá Polák.

Mluvčí magistrátu Tereza Králová sdělila serveru IHNED.cz, že projekt byl významně změněn. Tyto změny si magistrát nechá analyzovat. Jde prý o kontrolu více než 2300 složek, které „vyskládané na sobě by měřily 44 metrů a sahaly by tak do dvou třetin výšky Petřínské rozhledny.“

„V tuto chvíli vedeme se zástupci Metrostavu intenzivní jednání o tom, jak celý problém vyřešit ke spokojenosti obou zainteresovaných stran,“ informovala Králová. Magistrát uvažuje o tom, že by na budoucí práce dodavateli poskytl zálohu až 2,5 miliardy korun.

Podle zastupitele Karla Březiny (ČSSD) si Praha nechala i vyčíslit, kolik by stálo zastavení a zakonzervování stavby. Podle materiálů, které má k dispozici ČTK, se náklady pohybují kolem 800 milionů korun.

Obě strany ale věří, že se co nejrychleji dohodnou. „Čekáme, že dojde k nějaké dohodě, protože ta stavba by se měla dodělat,“ doufá mluvčí Metrostavu František Polák.

Pražští radní se problémem zabývali na několika posledních jednáních rady. Znovu by se k němu mohli vrátit v úterý.

Na problém upozornila interpelace, kterou na posledním zastupitelstvu přednesl opoziční zastupitel Karel Březina (ČSSD). Březina postup města kritizuje. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) se hájí tím, že město řeší problémy, které vznikly už za minulého vedení města.

 

Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun. Podle současného vedení ale byla tato cena nereálná a město za stavbu zaplatí asi 36 miliard korun.