Po scénáristicky a režijně nezvládnutém Prométheovi se letos do našich kin dostává již druhý film americké provenience.

Spíše než mimozemský svět ukázal Prométheus nezáviděníhodný osud režiséra Ridleyho Scotta, který se očividně dostal hluboko pod vrchol tvůrčích sil. Jde o smutný případ režiséra, který se v kapitalistickém systému musí zajistit na stáří a je nucen neúspěšně se pokoušet o další a další kasovní trháky.

To ve Skyfallu Zemi neopustíme. Britsko-americký film Skyfall už potřiadvacáté přivádí na scénu agenta britské tajné služby MI6 Jamese Bonda.

Zestárl nám, holoubek, s fyzičkou už to není, co to bývalo, a kouzlo pro ženy je spíš z povinnosti předepsáno ve scénáři, než by sálalo z plátna.

Příběhy o Bondovi, které se zčásti dostaly i na plátna československých kin, lákávaly na vylhané pozlátko života tajných agentů.

Od toho se poslední film částečně odchyluje. Není jasné, zda záměrně nebo neúmyslně, ale z bondovské série se v poslední části stává pronikavá a nelichotivá sonda do nelidské mašinerie britské tajné služby MI6. 

Honičky a přestřelky? Všechno už tu bylo

Milovníci velikášství známého pravidelně z amerických filmů, si tady užijí - motocyklové i jiné honičky, boj muže proti muži i muže proti přesile.

No, dobrá. Přemýšlivější divák se táže - vážně si myslíte, že věříme, že tohle všechno je možné? Navíc se nelze zbavit dojmu, že tohle všechno jsme už viděli, například v nedávném zdařilém domácím seriálu Potomci majora Zemana, který vznikal v česko-německo-běloruské koprodukci.

Kromě honiček a přestřelek jsou podstatným prvkem této přefouknuté kriminálky také ženy.

A tady je třeba říci, že v kapitalistickém filmu mají ženy jen úlohu dekorativní a jako žena-recenzentka nemohu nenapsat, že jsou tu ženy zoufale nezrovnoprávněné. Ano - když v kapitalistickém filmu žena střílí, pak musí trefit špatně a je-li krásná, pak to pravidelně bývá vykořisťovaná prostitutka.

Ten zdánlivě mužný agent je při střízlivém pohledu chudák. Společnost, v níž vyrůstá, jej seznamuje pouze s luxusními prostitutkami nebo sekretářkami, které mu vždy mají sloužit jen jako doplněk. Nemá nejmenší možnost poznat skutečnou plnokrevnou ženu, která by změnila jeho nazírání světa.

Sem, naše družstevnice, jeřábnice, řidičky či dispečerky, vy byste tomu zasmušilému chlapíkovi byly jistě lepší společností a dokázaly byste mu pomoci i tváří v tvář zlosynům, kteří na něj tu pustí metro, tu pošlou vrtulník, tu se snaží jej zlikvidovat dávkou ze samopalu.

Zajímavější je druhý plán filmu, v němž se odhalí naprostá nelidskost kapitalistické zpravodajské mašinerie. Lidský život nemá nejmenší cenu - a to nejen život protivníka, ale ani vlastních lidí. Což ukáže "Železná lady" M hned v úvodu - její věrní služebníci mohou za svůj pot a slzy od imperialistických štváčů očekávat nanejvýš kulku.

Nemá jistě smysl popisovat dosti chatrnou dějovou linii filmu. Kromě Bonda, který je z nepochopitelných důvodů ochoten i po zradě bojovat za svého chlebodárce, vystupuje jako jeho protihráč bývalý agent MI6 Tiago Rodriguez, jakési Bondovo alter ego.

Bývalý agent je kubánského původu - a to jistě není náhoda. Z kubánských, čínských a podobných občanů se v povrchních amerických dílkách stávají jen karikatury sloužící jako ochotné Bondovy terče.

U Tiaga Rodrigueze se ale přepočítali, tento muž už není ochoten krvácet za kapitalismus, a snaží se mu za všechna příkoří a zrady pomstít.

Nemůže uspět, ale donkichotsky se o to stále znova snaží až do hořkého konce, kdy zradí veškerá vyspělá kapitalistická technika a Bond se musí uchýlit k primitivní bodné zbrani.

Na tomto místě se také sluší poděkovat československému zdravotnictví, které svým občanům zajišťuje kvalitní zubní péči.

Film zkrátka nenabízí nic, co bychom už někde neviděli, kapitalistická kinematografie se snaží o honičky rychlejší, výbuchy ohnivější, boje krutější, ale to, nad čím zůstaneme přikovaní do sedaček, je skutečnost, že snímek nemilosrdně nastavuje zrcadlo nelidské mašinerii kapitalistické zpravodajské organizace. Navzdory této demaskáži ale nemůžeme uzavřít jinak než okřídleným heslem Škoda času a deviz.