Prezidentský kandidát sociální demokracie Jiří Dienstbier dostal od dárců zatím jen 25 tisíc korun, kampaň financuje z peněz ČSSD.
Dienstbier ve středu také zveřejnil a podepsal dokument nazvaný etický kodex prezidentské kampaně, který sám sestavil. Ostatním prezidentským kandidátům ho hodlá rozeslat s výzvou, aby k němu připojili své podpisy.
Jedním ze závazků kodexu je, že kandidát zveřejní, kolik ho stála volební kampaň. To ale uchazečům o prezidentské křeslo přikazuje zákon.
Dienstbier řekl, že jeho kampaň bude převážně financovat ČSSD, od níž už dostal 1,9 milionu korun a dalších 13 milionů má přislíbeno. Sám si prý na účet poslal 100 tisíc korun.
Své soupeře Jana Fischera a Miloše Zemana za způsob financování kampaně kritizoval. Fischerovi vytkl, že přijímá velké finanční dary od podnikatelů, kteří za ně budou jistě očekávat protislužbu.
Bývalý úřednický premiér a viceprezident Evropské banky pro obnovu a rozvoj Fischer financuje kampaň na rozdíl od Dienstbiera ze sponzorských darů. Zveřejňuje je na transparentním účtu.
Jeho největším dárcem je zatím ocelářský a zdravotnický magnát Tomáš Chrenek, který mu věnoval devět milionů korun.
Historicky první přímá volba prezidenta: Klausova nástupce začneme vybírat 11. ledna - čtěte ZDE
Exministr Dlouhý má 50 tisíc podpisů. K postu prezidenta se přiblížilo už 8 zájemců - čtěte ZDE
Fischer převzal voliče po Švejnarovi. Prvenství ve volbách se Zemanovi vzdálilo - čtěte ZDE
Fischer uvedl, že už při spuštění své volební kampaně letos v červenci nastavil přísnější pravidla transparentnosti jejího financování, než která ve svém kodexu navrhuje Dienstbier.
Navrhuje proto Dienstbierův kodex, který by měli respektovat všichni kandidáti, zpřísnit.
Slušná kampaň a nezávislost médií
Někdejšímu předsedovi vlády a ČSSD Zemanovi Dienstbier vytkl, že v létě zaplavil republiku svými billboardy a do domácností rozeslal odpovědní zásilky, aniž by zveřejnil, kolik to stálo. Podotkl, že Zemanovým účtem protekly řádově jen statisíce.
Člen Zemanova volebního výboru Martin Nejedlý začátkem září uvedl, že předchozí kampaň stála více než tři miliony korun. Šlo podle něj především o nájemné za Zemanovu kancelář v Loretánské ulici v Praze, automobil, jímž jezdí na volební akce, a o rozeslání dvou milionů letáků s výzvou k podpoře.
Tyto výdaje hradila podle Nejedlého Strana práv občanů - zemanovci a Zeman to od své strany dostal formou věcného daru.
V kodexu se Dienstbier rovněž zavazuje vést slušnou kampaň a respektovat nezávislost médií. Uvedl také, že Fischer na svou propagandistickou kampaň pozval dva novináře, kterým zaplatil cestu, a oni potom o ní informovali v jeho prospěch.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist