Dálnici D1 ucpala hromadná nehoda a řidiči i přes snahu policie stojí v koloně přes tři hodiny. V ten moment zasedne krajský krizový štáb v čele s hejtmanem, stejně jako kdyby přišla povodeň.

Na místo havárie míří sanitky, kterým policisté vyznačili speciální pruh v protisměru. Hasiči na místo přijíždějí provizorními polními cestami, nedaleko přistává helikoptéra. Vše je ale zatím jen na papíře. Silničáři totiž právě dokončují plán na řešení krize při největší opravě D1 v historii, která se má spustit letos v říjnu.

"S opravou takového rozsahu u nás nemáme zkušenosti. Ať chceme, nebo ne, ke komplikacím v dopravě bude docházet," obává se vládní zmocněnec pro D1 Jiří Švorc.

Aby silničáři komplikacím předešli, připravili podle krizového plánu několik mimořádných opatření. Budou mít například stálou službu ve svých krajských střediscích v blízkosti dálnice, což bývá obvyklé jen v zimě, kdy hrozí sněhové kalamity. U uzavírek bude v době dopravní špičky stát odtahová služba, na místě budou i speciální kamery, které dokážou rozeznat zastavenou kolonu aut a odešlou silničářům varování. Na dálnici bude také častěji hlídkovat policie, posily mají přijít i z jiných regionů.

Dálnici také doplní speciální čidla, která sčítají auta. Na základě statistik pak budou vydávat každý večer předpověď na další den, o kolik se řidiči zdrží – podobně jako meteorologové vydávají předpověď počasí.

Okamžité informace o dopravě budou mít pak řidiči zobrazeny na světelných tabulích. Bezpečnost mají zvýšit i mobilní svodidla proti čelním střetům aut, která se v Česku použijí vůbec poprvé.

Ani všechny novinky nemusejí zabránit nehodám. „I bez nich se cesta mezi Prahou a Brnem zdrží o zhruba tři čtvrtě hodiny,“ odhaduje František Lehovec ze stavební fakulty ČVUT. Právě odborníci z vysokého učení i policie pomáhali silničářům bezpečnostní plány připravit.

Čtěte více v Hospodářských novinách