Letušky a stevardi německé Lufthansy v pátek od 5 hodin ráno ve Frankfurtu nad Mohanem stávkovali. Protest za zvýšení mezd trval osm hodin. Jedno z nejvytíženějších letišť v Evropě muselo více než polovinu z plánovaných 360 spojů zrušit a čtyři lety se nekonaly také mezi Prahou a Frankfurtem.

Špatnou zprávou pro cestující je, že v tomto případě nemají právo na peněžní náhradu. Letecká společnost totiž situaci nemohla předvídat. V každém případě se ale musí o své klienty postarat.

Pokud zruší let, běžte na přepážku

„Přestože jde o mimořádnou událost, které letecký dopravce nemohl zabránit, mají cestující při zrušení či významném zpoždění letu právo na to, aby se o ně společnost postarala, tedy nabídla jim bezplatně občerstvení a v případě potřeby i ubytování," vysvětlil pro server IHNED.cz Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR.

Pokud zruší let, měl by cestující hned kontaktovat nějakou přepážku nebo se domluvit přímo s tím, kdo mu oznamuje, že je ten let zrušen," radí.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Mimořádnou okolností bylo například i omezení letové dopravy popelem islandské sopky. Letecké společnosti musely cestujícím zajistit bezplatně ubytování, stravu a spojení s domovem (telefon, e-mail). V případě, že je toto nucen cestující uhradit sám, protože to dopravce či cestovní kancelář nezajistí, má možnost vzniklé náklady nárokovat později.

Když má letadlo technické potíže, máte právo na odškodnění

Pokud letadlo neletí z jiného důvodu, než je počasí či stávka letušek, a problém má přímo letecká společnost, je situace už jiná. Může jít o technické problémy nebo o to, že aerolinky potřebují to letadlo ve stejné době na jiném místě," vyjmenoval Večl důvody, kvůli kterým může společnost nechat své cestující na letišti.

V případě takového zrušení letu má cestující nárok nejen na vrácení cestovného nebo bezplatný odlet do své cílové destinace jiným letadlem, ale i na finanční náhradu. Může požadovat odškodnění 125 až 600 eur.

Když se rozhodne cestující pro let dalším spojem, má právo na informace, občerstvení, ubytování a dva telefonní hovory. Pokud se mu nechce čekat na pozdější let stejné aerolinky, může odcestovat i letadlem jiného dopravce. Třeba cestující s letenkou na Lufthansu může požadovat letět s ČSA," dává příklad Večl.

Pokud ale klient od smlouvy odstoupí a nechá si vyplatit zpátky cenu letenky, společnost už za něj nenese žádnou odpovědnost a nemusí se o něj starat.

Po pěti hodinách čekání můžete odstoupit od smlouvy

Jisté povinnosti má letecká společnost i v případě, že se její let významně zpozdí. U kratších letů se o klienty musí postarat při zpoždění o 2 hodiny a více, u těch do 3500 kilometrů po třech hodinách a u ostatních až po čtyřech hodinách čekání. Po pěti hodinách zpoždění mají klienti nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

Pečlivě si prostudujte smlouvu

Ikdyž největším problémem je pro cestující samozřejmě zrušení letu, může je čekat i další překvapení, třeba v podobě jiného typu letadla nebo nečekaného mezipřistání. Pokud máte letenku jako součást zájezdu, Tomáš Večl radí důkladně si prostudovat cestovní smlouvu.

Ta musí obecně obsahovat mimojiné druh, charakteristiku a kategorii dopravního prostředku, údaje o trase cesty a toto je kancelář povinna dodržet. Je-li však smluven přímý let, neznamená to nutně, že se bude jednat o let bez mezipřistání. Letadlo může například přistát kvůli technickým potřebám.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist