Luxusní lokomobil Ferdinanda d’Este byl pro historii dlouho ztracen. Podobně jediný kus trolejbusu 3Tr3 nebo parního stroje Marx z roku 1909. Zbývaly z nich jen trosky s nánosy rzi a necitlivých úprav. Třiatřicetiletý Martin Holota to změnil – zmíněným veteránům vrátil nejen lesk, ale ve dvou případech i funkčnost.

Chloubou, která mu prošla rukama, je vozidlo následníka rakousko-uherského trůnu. Ferdinand d’Este si jej pro své vyjížďky objednal ve Spojených státech v roce 1902 a zaplatil za něj 2400 dolarů, tedy asi čtyřikrát více, než stál tehdejší standardní automobil.

To, že by originální vůz měl být někde v Česku, se Holota dozvěděl už před třinácti roky. Než jej však poprvé spatřil, uplynulo téměř sedm let.

"Sběratelé říkali, že sice ještě u nějakého majitele existuje, ale je v příšerném nevratném stavu," vypráví. A nebyli daleko od pravdy. Lokomobil, který pohání parní kotel v kombinaci s benzinem, byl předělán na plynový pohon, přetřen na světle modro a karoserii měl dodělávanou překližkou.

Zbývá vám ještě 80 % článku
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se