Na vojenském letišti v Čáslavi vládl poslední červencové pondělí nezvyklý ruch. Dělníci zde z kamionu vykládali osmitunový letoun L-159, který do Česka dorazil ze španělské Sevilly. Tam bezprizorně stál dva roky.
Šlo o jeden z pěti strojů, které armáda dříve vyměnila za dopravní letadla Casa (a doplatila 3,6 miliardy korun). Díky tomuto obchodu se měly bitevníky z produkce Aera Vodochody poprvé dostat na zahraniční trhy - podle smlouvy je mělo využívat španělské letectvo. Španělé však o letouny ve skutečnosti nestáli.
Letité snahy o udání čtyř desítek letounů, které armáda v roce 2004 vyřadila jako nadbytečně, se tak vrátily na začátek. Proč se obchody nedaří?
1l Povinné americké razítko
Letadlo L-159 je prošpikováno americkými technologiemi coby pozůstatek z 90. let, kdy Aero Vodochody spoluvlastnil Boeing. Kvůli tomu musí každý vývoz schválit vláda USA. A na tom se již pár obchodů zaseklo. Příklad? Původní plán barteru s letadly Casa počítal s tím, že by směněné letouny L-159 putovaly do Bolívie. Obchodu však podle neoficiálních informací kladla překážky administrativa USA, která nechtěla, aby se její technologie dostaly k levicovému režimu, s nímž má napjaté vztahy.
2l Slabá politická autorita
Při zbrojních nákupech rozhoduje také politika: velké zbrojovky se opírají o záštitu svých vlád, které je prosazují u zákazníků. V tomto směru však význam českého lobbingu zaostává za podporou, která se dostává britským či korejským zbrojovkám, jež vyrábějí konkurenční stroje. Například v roce 2003 měly letouny L-159 slibné šance v zakázce pro indickou armádu. Nakonec však převážil vliv bývalého "koloniálního pána" a Indové koupili britské stroje Hawk. Naposledy pak Češi narazili na své limity při snaze uplatnit bitevníky v Iráku, kde mají velké zájmy USA.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.