Na vojenském letišti v Čáslavi vládl poslední červencové pondělí nezvyklý ruch. Dělníci zde z kamionu vykládali osmitunový letoun L-159, který do Česka dorazil ze španělské Sevilly. Tam bezprizorně stál dva roky.

Šlo o jeden z pěti strojů, které armáda dříve vyměnila za dopravní letadla Casa (a doplatila 3,6 miliardy korun). Díky tomuto obchodu se měly bitevníky z produkce Aera Vodochody poprvé dostat na zahraniční trhy - podle smlouvy je mělo využívat španělské letectvo. Španělé však o letouny ve skutečnosti nestáli.

Letité snahy o udání čtyř desítek letounů, které armáda v roce 2004 vyřadila jako nadbytečně, se tak vrátily na začátek. Proč se obchody nedaří?

1l Povinné americké razítko

Letadlo L-159 je prošpikováno americkými technologiemi coby pozůstatek z 90. let, kdy Aero Vodochody spoluvlastnil Boeing. Kvůli tomu musí každý vývoz schválit vláda USA. A na tom se již pár obchodů zaseklo. Příklad? Původní plán barteru s letadly Casa počítal s tím, že by směněné letouny L-159 putovaly do Bolívie. Obchodu však podle neoficiálních informací kladla překážky administrativa USA, která nechtěla, aby se její technologie dostaly k levicovému režimu, s nímž má napjaté vztahy.

2l Slabá politická autorita

Při zbrojních nákupech rozhoduje také politika: velké zbrojovky se opírají o záštitu svých vlád, které je prosazují u zákazníků. V tomto směru však význam českého lobbingu zaostává za podporou, která se dostává britským či korejským zbrojovkám, jež vyrábějí konkurenční stroje. Například v roce 2003 měly letouny L-159 slibné šance v zakázce pro indickou armádu. Nakonec však převážil vliv bývalého "koloniálního pána" a Indové koupili britské stroje Hawk. Naposledy pak Češi narazili na své limity při snaze uplatnit bitevníky v Iráku, kde mají velké zájmy USA.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se