| Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
Zdeněk Juračka (67)

Vzdělání:
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou.

Kariéra:
V roce 1969 nastoupil do Jednoty, spotřebního družstva Praha-západ. Pracoval jako vedoucí provozoven, učil na učňovské škole. Pak byl vedoucím tělovýchovného střediska.
Stál u zrodu největší nákupní aliance v České republice, družstva COOP Centrum.
Od roku 2004 je předsedou Svazu českých a moravských spotřebních družstev, v roce 2008 se stal prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Češi jsou nepoučitelní: čtyřikrát se spálí u nějakého obchodníka, přesto u něj nakoupí i popáté, shrnuje hlavní charakteristiku tuzemských zákazníků šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. Podle něho je velká chyba, že problémy neřeší přímo s prodavačem, ale hned volají inspekci. Mnohem větší trest než pokuta by však pro nepoctivého prodejce bylo, kdyby k němu zákazníci přestali chodit.

 

Co si myslíte o portálu Potraviny na pranýři, který přináší informace o nekvalitních potravinách v českých obchodech?

Existenci webu jsme uvítali, má vyšší kvalitu, než měly prosté informace, které podávala Státní zemědělská a potravinářská inspekce před jeho spuštěním. Je to však směs špatně utříděných zpráv. Podle mého názoru tam chybí odlišení, co jsou vážné chyby, které ohrožují zdraví, a co jsou závady marginální, které se vždy v obchodě vyskytovat budou, neboť v něm pracují lidé, a lidé jsou chybující. Také nám tam citelně schází sdělení, kdo vlastně chybu způsobil. Zda to byl výrobce, dodavatel nebo obchodník. Určitě by tam mělo být zřetelně napsáno, čí vinou se chyba stala.

A co když to není jasné? Zákazníkovi přece může být jedno, jestli hrozinky zplesnivěly u výrobce, po cestě nebo až v obchodě. On potřebuje informaci, že se jim má vyhnout.

To je pohled spotřebitele, který docela chápu. Ale jakmile na takovém webu zveřejníte název firmy, pranýřujete ji. Pokud tam přímo nenapíšete, kdo chybu způsobil, poškozujete všechny firmy, které jsou v souvislosti s tou chybou uvedeny. Web by měl být spravedlivý a čitelný, aby nepoškozoval firmy, které jsou v tom nevinně.

A co když nelze jednoznačně zjistit, jestli byla chyba na straně výrobce, nebo prodejce?

Myslím, že to jde vždycky.

Kritizovali jste také četnost informací o nálezech potravinářské inspekce. Ale proč? Podstatné přece je, že kdyby na trhu nebyly vadné potraviny, tak by tyto informace nevznikaly.

To není úplně přesné. My jsme jenom poukazovali na to, že vzniká nepravdivý dojem. To údajné zhoršení situace není způsobeno tím, že by obchodníci najednou ztratili vztah k zákazníkovi a úmyslně mu předkládali špatné zboží. Tento dojem vznikl tím, že inspekce zdvojnásobila až zpětinásobila počet kontrol. Když porovnám počet kontrol s počtem nalezených chyb, tak naopak zjistím, že ve skutečnosti došlo k relativnímu poklesu počtu zjištěných závad.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se