V malé záložce na webu hlavního města je zatím zapsaný jen jeden budoucí obchod. Jde o výběrové řízení na pojištění vozidel pro dopravní podnik za 100 milionů korun. Právě touto velkou zakázkou se největší městská firma v metropoli od pondělí zapojila do projektu rodných listů zakázek.

Na internetových stránkách pražského magistrátu už od loňského podzimu přibývají podrobné informace o tom, kdy se magistrátní zakázka vypsala, jaká je její hodnota, momentální stav a další podrobnosti.

Pražský dopravní podnik, na jehož problematické zakázky v minulém roce několikrát upozornily i Hospodářské noviny, tedy splnil slib a do projektu se po několika měsících připojil. Jde o firmu, kterou ročně protéká bezmála čtvrtina provozních výdajů pražského rozpočtu (necelých 44 miliard korun pro rok 2012 - pozn. red).

"Ročně vypisujeme výběrová řízení za několik miliard korun. Tento systém zcela zamezí pochybným tendrům známým z minulosti," věří generální ředitel podniku Vladimír Lich, který je ve funkci od února letošního roku.

Analýza a trestní oznámení

Minulý týden svá slova podpořil zveřejněním závěrů analýzy, které zpochybňují výhodnost některých velkých zakázek firmy z dob, kdy ji ještě vedli lidé okolo bývalého ředitele Martina Dvořáka. Analýza například negativně zhodnotila smlouvu na SMS jízdenky.

I nové vedení se však dostalo pod tlak – zejména díky dvěma trestním oznámením, která na něj v minulém týdnu podal bývalý ekonomický ředitel dopravního podniku Ivo Štika, někdejší blízký spolupracovník Martina Dvořáka. Ten upozornil policii, že Lichovi lidé údajně chybují při správě podniku.

Zveřejněné rodné listy zakázek mají na webu pražského magistrátu v příštích týdnech přibývat. "Budou tam všechny veřejné zakázky, které dopravní podnik vypisuje," slibuje tisková mluvčí firmy Tereza Krásenská. 

Pozitivně pochopitelně hodnotí "vstup" podniku na zakázkový web Prahy i její primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

"Zapojování městských firem do systému jsme avizovali již při spuštění pilotní fáze projektu v listopadu. Cílem je zvýšit transparentnost i osobní odpovědnost za zakázky. Po zrušení několika netransparentních tendrů na úklid a bezpečnostní služby jde o další z kroků vedoucích ke zprůhlednění a zefektivnění hospodaření dopravního podniku," plánuje Svoboda.

V nejbližších týdnech chce vedení dopravce zavést také elektronické aukční nákupy a zveřejňování všech proplacených faktur.

Související