Nedostatečná spolupráce mezi firmami a českými univerzitami už rozhněvala samotné studenty. Berou proto iniciativu do vlastních rukou a zakládají Inventuru školství, která má pomoci věci rozhýbat.
„Rádi bychom, aby nám firmy naznačily, které znalosti a dovednosti potřebují nebo co je teď v jejich oboru moderní. Studenti naší vysoké školy mají zájem o navázání takové spolupráce s firmami, které působí v jihočeském regionu. Například s ČEZ, strojírenskou firmou Bosch i s malými a středními podnikateli, kteří také hledají profesně uplatnitelné lidi,“ říká Jakub Hořický ze studentské unie Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích.
Kromě toho, že se budou pořádat přednášky podnikatelů, dojde i na semináře zaměřené na propagaci úspěšných příkladů spolupráce.
„Nebude to inventura jen ve smyslu kritiky, ale budeme hledat nějaká řešení spolupráce s firmami a pozitivní příklady pak ukazovat,“ popisuje Hořický, jakým způsobem by studenti chtěli dění ve vysokém školství rozhýbat.
Do akcí by se navíc měli zapojit i lidé, kteří mají zkušenosti s podporou vzdělávání a jeho propojováním s podnikáním, třeba organizátoři projektu Matematika s chutí.
„Rádi bychom oslovili osobnosti typu pana Frolíka a expertů z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy ISEA,“ dodává mluvčí České studentské unie Jiří Kohout. Majitel úspěšné firmy na výrobu nemocničních lůžek Linet Zbyněk Frolík totiž patří k propagátorům užší spolupráce škol a byznysu.
Hodnocení výuky
Inventura školství, která oficiálně startuje dnes, chce ale vedle užšího provázání podnikatelské praxe a vědeckého výzkumu zapojit studenty více i do dění na školách. Třeba aby si lépe všímali toho, jak se na univerzitách hospodaří.
„Naším cílem je, aby se lidé starali o to, co se na jejich univerzitách děje, případně upozorňovali na to, když jsou tam nevhodně vynakládány finanční prostředky,“ říká mluvčí studentské unie Jiří Kohout s tím, že právě veřejná kontrola ze strany žáků je nejlepší metoda, jak problémy řešit.
Aby organizátoři věděli, na co přesně upnout pozornost, zpracovali si velký průzkum mezi téměř šesti tisíci studenty. Ti v něm měli mimo jiné ohodnotit úroveň vzdělávání na tuzemských vysokých školách. Polovina studentů dala trojku, čtvrtina za čtyři. K jedničce sáhlo jen jedno procento studentů.
Reforma reformy
Studenti by navíc v rámci Inventury školství, která se inspirovala starší iniciativou nazvanou Inventura demokracie, rádi ovlivnili chystanou reformu vysokého školství. Její hrubé obrysy už jsou hotové, ale zástupci univerzit i studentů s nimi nesouhlasí.
Chlapci mají horší známky než dívky, přestože testy vyplňují lépe. Důvod? Neznámý - čtěte ZDE
Recyklační hlídka vybrala od dětí už tisíc vysloužilých elektrospotřebičů - čtěte ZDE
Nejasnosti panují třeba kolem financování vysokých škol. Původně se mluvilo o školném, vláda však chce zavést nakonec zápisné.
„Jaké vidíte problémy českého školství?“
Problémy školství podle studentů a absolventů vysokých a středních škol |
Významnost problému |
Nedostatek financí |
64% |
Nekompetence politiků na ministerstvu školství |
58% |
Kvalita vysokého školství |
56% |
Klientelismus a financování sporných aktivit školou |
55% |
Chybějící podpora vědy a výzkumu |
47% |
Chybějící reforma školství |
33% |
Neexistence koncepce směřování vysokého školství |
32% |
Neprůhledné financování školy/fakulty |
29% |
Student není vnímán jako zákazník/klient |
27% |
Nekvalitní vyučující |
27% |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist