| Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
ERA a. s.

- V roce 1994 firmu založili bývalí zaměstnanci zkrachovalého státního podniku Tesla.
- V roce 2006 ji koupila americká firma Rannoch Corporation, později ji převzala SRA International.
- Na podzim 2011 ji za nezveřejněnou sumu získal Omnipol.
- Má zhruba 200 zaměstnanců.
- V prostorách firmy probíhá vývoj algoritmů a kompletace dílů. Výroba se převážně outsourcuje u dalších společností.
- Obrat za poslední účetní období dosáhl 370 milionů korun, pro letošek je naplánovaný trojnásobek.

Zdroj: ERA A. S.

Nejdříve to byl Kopáč, poté Ramona, Tamara, až nakonec přišla Věra. Již půlstoletí probíhá vývoj jednoho z nejunikátnějších a zároveň nejmýtičtějších českých vynálezů - pasivních radarů, které údajně dokážou vidět i "neviditelné" letouny.

A jaká budoucnost čeká proslulé Věry? O tom v rozhovoru pro Ekonom vůbec poprvé promluvili zástupci společnosti Omnipol. Ta již loni na podzim ovládla jejich výrobce, pardubickou společnost ERA.

"Vidíme obrovský potenciál uspět u zákazníků, jako jsou mezinárodní letiště a národní střediska pro řízení letového provozu. Ve světě totiž roste zájem o nákup pasivních radarů - a Věra v tomhle směru patří mezi naprostou špičku," říká Milan Jurek, jeden z vrcholných manažerů Omnipolu, jenž v únoru nastoupil také do funkce předsedy představenstva firmy ERA.

Větší zájem u civilních zákazníků

Přídomek "pasivní" u Věry vyjadřuje princip jejího fungování - na rozdíl od běžných radarů totiž aktivně nevysílá rádiové vlny, ale naopak zachycuje pohyb letadla díky tomu, že poslouchá signály, které vycházejí z jeho přístrojů. S touto odlišností souvisejí mnohé výhody, včetně těch ekonomických.

"Klasický aktivní radar potřebuje anténu, která se musí neustále točit, takže je náročný na údržbu a energii. Věra jen stojí a poslouchá, proto jsou náklady na její celoživotní cyklus zhruba dvakrát nižší," vysvětluje Jurek.

Přestože pasivní radary se v Česku původně vyvíjely pro potřeby armády, zejména v posledních letech, kdy jejího pardubického výrobce vlastnily americké firmy Rannoch a SRA International, po nich sahali zejména civilní zákazníci. Civilní verze Věr (známé pod označením MSS) se tak dosud uplatnily především na letištích, a to již ve 45 zemích.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 10. května, nebo pod odkazem níže:

banner 2

 

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se