Vláda zaujala neutrální stanovisko k poslaneckému návrhu ztišení televizní reklamy, která by se měla vysílat stejně hlasitě jako ostatní pořady. Nejsou podle ní vyjasněné věci týkající se například toho, kdo by hlasitost měřil.

Stanovisko kabinetu je jen doporučující, o předloze rozhodnou poslanci. Novináře o tom po dnešním zasedání vlády informovala vicepremiérka Karolina Peake (VV). "Všichni velmi dobře známe to, jak hlasitá může být reklama," řekla. Vláda podle ní není pro návrh, ani proti němu.

Na dodržování předpisu by podle návrhu dohlížela Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která by vyhláškou stanovila technické záležitosti a podrobnosti zákazu.

Pokuta až 5 milionů

Hlasitější by nesměly být ani znělky, které oddělují reklamu a teleshopping od ostatního vysílání. Sankce za prohřešek by mohla podle předlohy činil 10 000 až pět milionů korun.

Vláda už ve svém dřívějším stanovisku poukázala na to, že předloha v rozporu s ústavními požadavky nevymezuje konkrétní věci, které by měly být vyhláškou upraveny. Vyhláška, která by určila technické záležitosti, navíc není k návrhu připojena. Vláda bude mít pochyby i o možnosti ukládání pokut podle předlohy.

Česká televize podle dřívějšího vyjádření vítá snahu nastavit jasné parametry úrovně hlasitosti televizních reklam. Návrh ale údajně obsahuje mezery, které budou znamenat právní nejistotu.

Zástupci TV Barrandov poukazovali na to, že divákovi se bude jevit zvuk při jeho "ořezání" zhoršený, respektive nevýrazný.

Tento návrh není první pokusem o ztišení reklamy v televizi. Například v roce 2007 připravila obdobnou novelu Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která se inspirovala novelou mediálního zákona na Slovensku. Návrh na omezení hlasitosti televizní reklamy tehdy schválil slovenský parlament s velkou podporou.