Miroslav Jirous sice v pondělí 26. prosince do práce nevstával, přesto mu budík ve sváteční den zvonil už v půl sedmé. Důvodem byl výprodej v obchodním domě Ikea, který pro držitele karty Family začal už v 7:00.

Lidí, kteří podobně jako pan Jirous vyměnili druhý vánoční svátek za nakupovací mánii, byly v Česku desetitisíce. Začaly totiž tradiční povánoční slevy, mnozí obchodníci zlevnili až o 70 procent. Jedním z nich je právě Ikea.

"Hned ráno byly v každém našem obchodním domě více než 2000 zákazníků a jejich počet se v průběhu dne znásobil. Návštěvnost se dnes vyrovnala víkendovému dnu a jsme s ní spokojeni," řekl Petr Chadraba, mluvčí společnosti Ikea, která má v České republice čtyři obchodní domy.

Povánoční výprodej zahájil také obchodní řetězec Tesco Stores ČR, který až o 75 procent zlevnil několik tisíc položek zboží, zejména oděvy, hračky a domácí potřeby. "Mnoho lidí dostává pod stromeček peníze či dárkové poukázky, které pak mohou skvěle uplatnit právě v období povánočních slev," sdělila Pauline Newman ze společnosti Tesco Stores ČR.

Pozadu nezůstalo ani outletové centrum Fashion Arena v Praze-Štěrboholích. Jeho zákazníci nyní při nákupu značkového zboží mohou ušetřit až 80 procent z původní ceny.

"Outletové prodejny se snaží doprodat veškeré zásoby své značky. V outletovém centru se tak ceny dostávají na skutečné minimum a nabídka je velmi pestrá od klasické a sportovní módy až po knihy a vybavení pro domácnost," sdělila Iva Janovská z Fashion Areny.

Ušetřit mohou lidé také při nákupu na internetu. Například nákupní galerie Mall.cz až o 70 procent zlevnila vybrané zboží ve všech svých odděleních.

Přidají se další obchodníci

Zimní výprodeje budou postupně zahajovat další obchodníci. Hypermarkety Globus od úterý zlevní spotřební elektroniku. U domácích spotřebičů budou slevy činit až 50 procent. V případě televizorů a audio techniky se budou pohybovat od 20 do 30 procent.

Ve středu výprodej odstartují hypermarkety Albert. "Týkat se budou především nepotravinářského sezonního zboží, tedy oblečení, hraček, zimních doplňků a vybavení či kosmetických balíčků," řekla Simona Caidlerová ze společnosti Ahold, která prodejny Albert provozuje.

Průzkumy ukazují, že se každoročně hned po skončení svátků chystá na nákupy vyrazit téměř dvě třetiny Čechů, přičemž zájem mají spíše o dražší věci, nejčastěji oblečení a elektroniku. Zimní výprodeje jsou jedním z hlavních důvodů, proč mezi časté vánoční dárky patří v Česku peníze.

"Při povánočních výprodejích mohou ceny klesnout až o 90 procent. Na takový nákup se vyplatí počkat," řekl analytik Home Creditu Michal Kozub.

Předvánoční nákupy v Česku kulminovaly o čtvrtém adventním víkendu. Tržby obchodníků tehdy stouply ve srovnání s běžnými víkendy o třetinu až polovinu, v meziročním srovnání rostly pouze mírně. Výrazný nárůst prodeje hlásí některé internetové obchody. Například společnost Kasa.cz letos v předvánočním období zaznamenala o 50 procent více objednávek než loni.

Přesné údaje o předvánočních tržbách obchodníků zveřejní Český statistický úřad příští rok v únoru.

Vyrazili jste po Vánocích do obchodů? S jakou slevou jste zboží pořídili? Napište

 
Váš názor: na slevy 
Vaše jméno a obec: 
Váš e-mail: 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist