Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) chce kvůli znečištěnému ovzduší kontrolovat, čím topí domácnosti. Kontroly na celém území republiky by měly zamezit spalování odpadků a nekvalitního paliva.

Nyní hledá společně s experty způsob, jak toho docílit. Domnívá se, že mu to ústava umožní. Prolomit ústavní právo na ochranu soukromí chce ve jménu práva na čisté životní prostředí. Konkrétní návrh by měl mít v ruce příští týden.

Svůj záměr oznámil Chalupa v Havířově na Karvinsku, kde zasedala pracovní skupina, která řeší problematiku ovzduší v Moravskoslezském kraji. Tam je situace dlouhodobě nejhorší.

Ochrana soukromí už není nade vše?

Dosud případné kontroly lokálních topenišť narážely na ústavní právo lidí na ochranu soukromí. To je podle Chalupy možné nyní prolomit. Kontroly by podle něj měli dělat starostové.

"Máme rámcovou představu, jak by se dalo postupovat. Nyní musíme najít řešení, které bude praktické," konstatoval.

Na kontroly se v každém případě musí připravit lidé, kteří využijí další z připravovaných novinek. Tou jsou dotace na pořízení ekologičtějšího způsobu vytápění domácností.

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák uvedl, že dotace by se měla týkat výměny starých kotlů na tuhá paliva za nové zařízení třetí emisní třídy. Ta jsou ale výrazně dražší než méně ekologické kotle. "Dotace by měla pokrýt právě tento cenový rozdíl," uvedl Novák.

Dotace 60 tisíc korun na kotel

Už dříve Chalupa sdělil, že v letošním roce by se mělo mezi žadatele v Moravskoslezském kraji rozdělit 20 milionů korun. Maximální výše dotace by činila 60 tisíc korun. Její příjemci se ale budou muset zavázat, že umožní případnou kontrolu.

"Kontrolovat budeme jednak, čím se topí, a také to, zda byl původní kotel odpojen a znehodnocen tak, aby nebyl umožněn jeho další provoz," vysvětlil Novák.

Pracovní skupina, jejíž součástí jsou představitelé měst, kraje, hejtmanství a ministerstev, chce kromě kontrol a "kotlíkových dotací" situaci zlepšit i v dopravě, která je dalším velkým znečišťovatelem.

V tomto směru Chalupa vidí možnost v zavedení nízkoemisních zón v městech, kam by auta nesměla. Usilovat chce i o to, aby se za používání dálnice ve městech neplatilo. V případě průmyslových podniků je pak podle ministra lepší spíše než snižovat povolené hodnoty emisí tlačit firmy k zavádění nejmodernějších technologií.