Rychlík uhání po železničním koridoru stočtyřicetikilometrovou rychlostí a kolem se v zelené šmouze míhají stromy u trati. Ne však za oknem, ale za dokořán otevřenými dveřmi vagonu. Takový pohled se před několika dny naskytl například cestujícím v rychlíku Šohaj na trase mezi Hulínem a Otrokovicemi.

České dráhy mají v současnosti ještě několik stovek vozů vyráběných před rokem 1991, které nemají za jízdy blokovány dveře.

Po pádu z otevřených dveří jedoucího vlaku před pěti lety zemřel pětiletý chlapec na Olomoucku. O tři roky později zase tříletý hoch vypadl z rychlíku v Lysé nad Labem.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Prověřované případy otevřených dveří v minulosti podle mluvčího ČD Petra Štáhlavského obvykle souvisely se zakázanou manipulací nebo nedovřením dveří. „Nešlo o technické závady, nebo samovolné otevření správně zavřených dveří,“ uvedl mluvčí.

Cestující varuje samolepka

"Většina vozidel a vlaků ČD je již blokováním dveří vybavena,“ řekl Štáhlavský. Část vozů bez blokování dveří dráhy v uplynulých letech rekonstruovaly.

"ČD vozy bez blokování vybavily upozorňující samolepkou na bezpečnost související s neblokováním dveří z vnitřní strany," dodal.

Vlakový doprovod má povinnost sledovat dveře a věnovat jim zvýšenou pozornost. "Nesmí dojít k výpravě vlaku se zjevně otevřenými dveřmi,“ řekl Šťáhlavský.

Pokud personál ve vlaku zjistí za jízdy otevřené dveře, měl by bezpečnost zajistit například ostrahou nebo zařídit zastavení vlaku v nejbližším vhodném místě. "Pokud takovou situaci zjistí cestující, měl by kontaktovat vlakový doprovod,“ radí mluvčí.

"Rozhodně však nedoporučujeme zavírat dveře za jízdy nebo se poblíž nich pohybovat," zdůraznil.

Všechna nová a modernizovaná vozidla ČD již mají dveře za jízdy zablokované. "Z aktuálních velkých zakázek, které se týkají náhrady starého systému za nový s blokováním lze zmínit modernizaci šestašedesáti čtyřnápravových vozů pro motorové soupravy nebo dodávku více než třiceti řídicích vozů," vyjmenoval Šťáhlavský.

Dráhy: Modernizujeme

Tento systém budou ČD v rámci modernizace měnit také u vozů typu Bdt. "Zde jsou první výběrová řízení vyhlášena a další se připravují. Ve všech výše uvedených případech jde o kompletní výměnu dveří," popsal Šťáhlavský. ČD podle něj plánují modernizovat více než stovku vozů tohoto typu.

Připomněl také, že dopravce pořídil třicítku vozů z Rakouska, kde by rád zakoupil také šestnáct souprav Railjet s celkem 112 vozy. Ve výrobě jsou také nové pantografové a motorové soupravy pro některé tratě. "Všechny tyto investice budou znamenat postupné nahrazení vozů bez blokování dveří v příštích letech.

Rychlost náhrady bude závislá na objemu investic a rozsahu objednávky spojů ze strany objednavatelů veřejné dopravy v příštích letech," sdělil mluvčí a dodal, že jen letos ČD investují do nových a modernizovaných vozů zhruba 8,5 miliardy korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist