Češi chtějí do Iráku prodat lehké bitevniky L-159, zatím je ale zájem spíš o traktory. V loveckém klubu Al-Mansúr, který byl dříve cílem smetánky saddámovského Iráku, se sešla v pondělí nesourodá společnost. Asi třicet českých podnikatelů v oblecích a kravatách sedělo v ošuntělém sále v prvních řadách, zatímco za nimi byly dvě stovky jejich iráckých protějšků většinou bez kravat a často v krátých rukávech.

Jenže kdo by se díval po obleku, když jde o obchody s potenciálně bohatou zemí, která má druhé největší zásoby ropy na světě. I proto přijel podpořit české podnikatele do Bagdádu i ministr obchodu a průmyslu Martin Kocourek a o podnikání tu jedná i předseda vlády Petr Nečas se svým protějškem, íráckým premiérem Núrím Málikím.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Politici se také snažili podpořit prodej českých zbraní, zejména letadel L-159. Nicméně přes velké naděje zatím nic konkrétního okolo prodeje strojů dohodnuto nebylo. O českých letounech se zmínil irácký premiér Málikí na tiskové konferenci ve svém sídle. V mramorem vyzdobené místnosti pod obřími křišťálovými lustry ale odmítl říci, o kolik letadel má jít a kolik budou stát. Podle neoficiálních informací by Češi rádi dodali Iráku 24 letadel z Aera Vodochody, která se už neúspěšně snažili prodat například do Indie.

Dohoda o prodeji letadel se zdá být už zhruba měsíc na spadnutí, ale problémem je, že irácká strana nemá na vyzbrojování armády zatím dost peněz, byť jí v poslední době stoupá těžba ropy a tím i příjmy státní pokladny. Jenže stále velkou část příjmů spolknou výdaje na bezpečnost a boj proti terorismu (i v noci na pondělí byly v Bagdádu slyšet výbuchy) a je také potřeba zrekonstruovat sítě na dodávky vody a elektřiny. Mimochodem, elektřina stále nejde po celý den ve všech čtvrtích Bagdádu a vypadla také několikrát v průběhu projevů českých a iráckých politiků v klubu Mansúr.

Úspěšné tak byly zatím v Iráku hlavně soukromé firmy, jejichž zástupci si chválí podporu českých politiků. "Bylo to přínosné, některé firmy rozjely slibné kontrakty,“ říká Jaroslav Hanák, nový předseda Svazu průmyslu a dopravy ČR. Jmenuje například firmy Egem, Sigma nebo Zetor. Společnost Egem projektuje rozvodné stanice na kurdském severu Iráku a její představitel Milan Kuchta si také pochvaluje politickou podporu, které se dostalo český podnikatelům v Bagdádu. "Máme zájem získat zakázku na rekonstrukci čerpacích stanic, kterou financuje Japonsko. Šlo by o zakázku za 20 – 25 milionů euro,“ vysvětluje zase Petr Podaný z firmy Sigma Invest.

Výrobce traktorů Zetor má zájem získat znovu licenci na provoz montážního závodu v provincii Babylón. Loni do Iráku dodal Zetor 100 traktorů, ale pokud by zde znovu začal s montáží, mohlo by jít až o tisíc traktorů ročně a obchod v řádu téměř dvou desítek milionů eur. Ostatně, v zemi jezdí odhadem 50 tisíc traktorů Zetor, které se zde licenčně vyráběly pod jménem Antar a místní úřady odhadují, že Irák by potřeboval pro své zemědělství dodávku zhruba 150 tisíc traktorů. O iráckém zájmu o české traktory se dokonce zmínil i irácký premiér Núrí Málikí.

Česko-irácké vztahy dobře ilustruje také to, že zatímco Česko vyvezlo za rok do Iráku služby a zboží za zhruba 140 milionů dolarů, dovoz do Čech byl minimální. Přitom Irák stále dluží České republice i poté, co mu před pěti lety odpustila 80 % procent jeho dluhu, zhruba 57 milionů dolarů, tedy téměř miliardu korun. Premiér Málikí ve vystoupení pro novináře o splácení dluhu neřekl ani slovo, naopak výrazně pochválil Českou republiku za předchozí odpuštění dluhu. Podle neoficiálních informací se o možném splácení raději ani nejednalo.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist