Třebíčská radnice před necelými třemi lety vypsala soutěž na provozovatele MHD. S požadavkem na dotaci 359 milionů za osm let vyhrála jako jediný účastník tendru firma Trado-Mad ze skupiny jihlavského Icom Transportu.

Nyní ovšem firma podepsala s městem dohodu, že plnou čtvrtinu – celkem 90 milionů korun – sleví. "Nic se nezmění, ani objem dopravy, všechno zůstává stejné," uvedl místostarosta Pavel Pacal. "Díky situaci na trhu s pohonnými hmotami dopravce zjistil, že tyto částky jsou nadsazené," tvrdí Pacal, který dohodu prosadil.

Jiné vysvětlení nabízí firma: „Snížení ceny oproti výběrovému řízení jsme mohli nabídnout především na základě lepší efektivity,“ říká jednatelka Trado-Mad Kateřina Kratochvílová.

 

Jeden za 46, druhý za 20

Ostatní dopravci nad tím kroutí hlavou. "Když nám kraj snížil dotaci o 25 procent, museli jsme eliminovat odpovídající počet spojů," říká prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech František Neterda. A podle něj je nesmyslné odůvodnění cenami pohonných hmot. "To je přece naopak, cena nafty se neustále zvyšuje," dodává.

Jak je možné tak výrazně slevit? Stačí se podívat, jak strmě narůstala cena. Zatímco v roce 2008 Třebíč platila firmě Trado-Mad 22 milionů korun, o rok později – po soutěži – to bylo 33 milionů korun a letos by již mělo město zaplatit plných 40 milionů. Na jeden kilometr tak město dopravci doplácí na úhradu prokazatelné ztráty – tedy rozdíl mezi vybraným jízdným a skutečnými náklady – více než 46 korun na jeden kilometr. Jinde přitom stačí i poloviční částka. Například ve srovnatelně velkém Přerově hradí radnice 26 korun na kilometr a ve Znojmě dokonce necelých 21 korun za kilometr.

Argument, že cena je vysoká kvůli požadovaným nízkopodlažním autobusům na plyn, neplatí. „I kdyby jezdily jen samé nové nízkopodlažní autobusy, tak by se cena měla dostat pod 35 korun za kilometr,“ míní Neterda. Mimochodem – v Přerově mají nízkopodlažních autobusů na plyn tři čtvrtiny.

Tvrdé podmínky odradily většinu uchazečů

Jak je vůbec možné, že Třebíč přistoupila na tak nevýhodné podmínky? Soutěže se zúčastnil jen jediný zájemce. Původně jich sice bylo víc, jenže kvůli tvrdým podmínkám odstoupili - uchazeč měl například v MHD najezdit 500 tisíc kilometrů ročně v jednom městě. "Ročně najezdíme 1,5 milionu kilometrů, většinou na dotovaných linkách pro kraje. Bohužel nenajezdíme v žádném městě přes 500 tisíc kilometrů," říká jednatel dopravní společnosti Tredos František Pléva. "Mělo by záležet jen na tom, že má dopravce zkušenosti s MHD," souhlasí Neterda.

Paradoxní je, že samotná firma Trado-Mad nakonec nebyla schopna splnit podmínky soutěže a nasadit od počátku požadované nízkopodlažní autobusy na plyn. Zastupitelstvu to však nevadilo a společnosti odpustilo i penále. "Byla slabá koalice a nikdo tu soutěž tehdy nenapadl," vysvětluje tehdejší starosta a nyní opoziční zastupitel Ivo Uher. Podle něj se tehdy také obávali, že by nestihli uspořádat novou soutěž a Třebíč by mohla zůstat bez dopravy.

Uher sice vzápětí poté, co Trado-Mad začal jezdit a předkládat první faktury, začal své kolegy v zastupitelstvu přesvědčovat, aby smlouvy vypověděli, ale neuspěl. Teprve hrozba zrušení výsledků soutěže donutila Trado-Mad ke slevě - za každý zbývající rok do vypršení smlouvy snížili požadavek na dotaci zhruba o 15 milionů korun, celkem tedy o 90 milionů. "Když takto dokáže slevit, tak by nová soutěž mohla nakonec srazit cenu ještě níže," míní Uher. Své kolegy však nakonec nepřesvědčil.

Pacal: Nová soutěž nemá smysl

Vysvětlení, proč někteří zastupitelé nebyli pro novou soutěž a spokojili se se slevou, může být víc. Napovědět může třeba pohled na letáky zvoucí na předvolební kulturní akce - na pozvánce na koncert Václava Hudečka, který loni v září pořádalo sdružení Pro Třebíč (jeho lídrem je místostarosta Pavel Pacal) se nepřehlédnutelně skví logo Icom Transportu.

Pacal dohodu o slevě hájí. Vysvětluje, že pokud by vypsali novou soutěž, tak by vítězný dopravce kvůli více než roční výpovědní lhůtě mohl začít jezdit až od roku 2013. "A do té doby by si Icom účtoval maximální ceny, které by proti jeho současnému návrhu byly nejméně o 25 milionů vyšší. To se nevrátí ani částečně případným novým výběrovým řízením," dodal Pacal.