Nejvyšší správní soud (NSS) zrušil část zásad územního rozvoje Prahy, která se týkala letiště v Ruzyni a plánované nové vzletové a přistávací dráhy. Návrh podala městská část Praha-Suchdol spolu s dalšími stěžovateli. Vadí jim především chystaná nová ranvej. Magistrát nedostatečně hodnotil dopad rozšíření provozu na život v okolí letiště. Sporná část zásad je podle soudu nekonkrétní a příliš obecná.

Suchdolští považují středeční rozhodnutí za úspěch, podle starosty městské části Petra Hejla jim přináší naději, že záměr nové ranveje v budoucnu neprojde.

NSS už dříve dvakrát do pražských zásad rozvoje zasáhl a zrušil vymezení několika úseků trasy městského silničního okruhu. I tentokrát soud poukázal na chybějící posouzení kumulativního efektu letiště a plánovaného městského okruhu kolem Ruzyně na životní prostředí. Dále chybí zohlednění vlivu rozšíření provozu na evropsky významnou chráněnou přírodní lokalitu - kaňon Vltavy u Sedlce.

"Zásady územního rozvoje jsou již z důvodu zásadních procesních vad (...) v napadených částech nezákonné," uvedla předsedkyně senátu Milada Tomková.

Jde o to, jestli tady půjde žít

Městská část Praha-Suchdol poukázala především to, že zásady bez potřebných podkladů a argumentů hovoří o nové vzletové a přistávací dráze. Nedostatečně prý vymezují území, které provoz letiště po rozšíření zasáhne. Zcela chybí limity pro provoz na letišti. Spolu s městskou částí stížnost podalo devět lidí ze Suchdolu, tři ústavy Akademie věd ČR a Česká zemědělská univerzita, která má ve sporné oblasti kampus.

Letadla by se v případě vybudování nové dráhy pohybovala přímo nad Suchdolem. "Znamenalo by to, že na celém územní městské části by nemusely být dodržovány hygienické limity hluku ve vnějším prostoru. Dopadlo by to na všech 10.000 občanů, kteří u nás bydlí, i na 25.000 studentů České zemědělské univerzity," řekl ČTK Hejl. Podle Hejla jde doslova o to, zda bude vůbec možné v městské části normálně žít.

Lagronová uvedla, že Letiště Praha při přípravě výstavby paralelní dráhy stále postupuje podle plánu a drží se časového harmonogramu. "V tomto procesu teď pro nás bude důležité stanovisko ministerstva životního prostředí stran EIA (dokumentace vlivu stavby na životní prostředí), které očekáváme v řádu týdnů," dodala. Firma je dle ní připravena poskytnout magistrátu veškerou dokumentaci k výstavbě paralelní dráhy či případné doplňující informace nutné ke schválení zásad územního rozvoje Prahy.

Podle advokáta stěžovatelů Luďka Šikoly měl pražský magistrát řešit v zásadách územního rozvoje veškeré dopady nové dráhy. Naopak právní zástupce magistrátu Pavel Uhl uvedl, že by to bylo předčasné. S námitkami proti záměru se podle něj lze vypořádat až při schvalování územního plánu. "Rozšiřuje-li se letiště, je to věc, která je v zásadách územního rozvoje spíše předjímána, než rozhodnuta," řekl Uhl. Dopady dnešního rozhodnutí Uhl blíže nekomentoval. Záleží prý na tom, jak se rozhodne Praha.

Některé zájmy je třeba upřednostnit

Ředitelka magistrátního odboru územního plánu Jitka Cvetlerová ČTK řekla, že magistrát již vybral novou firmu, která by měla znovu vyhodnotit vliv záměru na udržitelný rozvoj. Předpokládá, že zastupitelé by měli dostat nové zásady ke schválení do konce roku. Schvalování nového územního plánu to proto podle ní neovlivní, ten bude totiž schvalován podle předpokladu později.

Soud dospěl k závěru, že rozvoj letiště a dopady rozšířeného provozu je třeba řešit a hodnotit již v zásadách územního rozvoje. "Pro plánování natolik zásadní stavby nadmístního významu (...) je třeba ve všech fázích územně plánovací dokumentace provést specifikaci provozu ohledně kvality, kvantity, technologie," uvedla Tomková. Na druhou stranu Nejvyšší správní soud zdůraznil, že územní rozvoj nelze plánovat ku prospěchu všem. "Vždy je třeba upřednostnit některé zájmy před jinými," řekla Tomková.

Zásady rozvoje jsou nástrojem územního plánování na úrovni kraje. Stanovují koncepci a základní strategii pro rozvoj a uspořádání území - v tomto případě území Prahy. Zásady předcházejí novému územnímu plánu a jsou mu nadřazeny. Pražské zastupitelstvo zásady schválilo ve formě opatření obecné povahy. Případné zrušení části zásad znamená komplikaci v přípravě nového územního plánu.

Nejvyšší správní soud minulý týden vymazal ze zásad rozvoje návrh trasy pražského okruhu v úseku Běchovice - D1 a Březiněves až Horní Počernice. Soud uvedl, že část zásad týkající se těchto úseků byla v prosinci 2009 schválena nezákonně mimo jiné kvůli špatnému vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí. Loni v květnu soud zrušil ze stejného důvodu část zásad rozvoje, jež se týkala trasy okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí. Návrh tehdy podalo šest občanů a městské části Suchdol a Dolní Chabry, přes které měla silnice vést.