Z pražského letiště v Ruzyni pojedou do centra města nejspíš tramvaje, nikoli metro. Takovou variantu podporuje jak vedení města, tak šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.
Kdy by k napojení aeroportu na tramvajovou linku mohlo dojít, je ovšem zatím ve hvězdách. "Odsouhlasit takhle rozsáhlý projekt a uskutečnit ho by určitě nebylo možné dřív než v okamžiku zprovoznění prodloužené trasy metra A," řekl Mladé frontě Dnes Dvořák.
Metro A, které se momentálně prodlužuje ze stanice Dejvická až do Motola, by mělo být hotové v roce 2014. Tramvaje na letiště by proto mohly začít jezdit někdy kolem let 2015 a 2016. Zřejmě by se jednalo o speciální, moderní tramvaje, které by po ruzyňské pláni mohly jet rychleji než klasické.
Tramvajovou variantu podporuje i primátor Bohuslav Svoboda (ODS). "Je to podle mě nejvýhodnější řešení z několika důvodů. Především to bude řádově levnější než stavba metra, i když přesnou cenovou analýzu ještě nemáme," řekl serveru iHNed.cz.
"Kapacita metra na letiště by nebyla využita, lidé by do metra nastoupili na letišti a pak by jeli jen dlouho pod zemí, navíc v oblasti, kde není problém s povrchovou dopravou," mysí si také primátor. "Tramvaj se dá navíc lépe časově a intervaliově přizpůsobit potřebám," dodává.
Pozitivní přístup pražské rady k tramvajové lince potvrdil i první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD): "Je to jedna z variant, na kterou jsem už před rokem upozorňoval na dopravním výboru zastupitelstva. Odborníci ji teď musí posoudit a spočítat."
Do Ruzyně tramvají? Praha řeší, jak na letiště bez metra i rychlodráhy – čtěte ZDE
Černí taxikáři vyhrávají válku o Ruzyň. Strážníci jsou jen na ozdobu – čtěte ZDE
Kdy by podle primátora mohly tramvaje začít na letiště jezdit? "Záleží na stavu rozpočtu, nemyslím, že by se nám to podařilo dokončit v tomto volebním období do roku 2014, ale chtěl bych, aby se začalo stavět," řekl.
Oficiálně je kromě tramvaje ještě ve hře vlaková rychlodráha. Jenže tu by musel platit stát, který na ni ale v nejbližších letech nebude mít peníze. Expresní trať, pokud na ni jednou dojde, by měla vést z pražského Masarykova nádraží, přes Veleslavín a Liboc až do Ruzyně, odbočka by pak vedla přes Hostivici do Kladna. Náklady na tuto stavbu jsou odhadovány na 35 miliard.
Po této trase by mohla jezdit tramvaj do Ruzyně. Foto: trolejbusyvpraze.net (pro ZVĚTŠENÍ klikněte na obrázek).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist