1. Veřejná správa

Legislativní opatření

1.1 Zavedení přísnějších pravidel pro nakládání s majetkem obcí a krajů a pro posílení odpovědnosti za způsobenou škodu

1.2 Zavedení větší transparentnosti hlasování v orgánech územní samosprávy ve věcech nakládání s majetkem územní samosprávy, nebo o zakázkách, dotacích a grantech

1.3 Úprava podmínek pro nakládání s majetkem právnických osob zřizovaných státem nebo územními samosprávnými celky a společností s majetkovou účastí státu

1.4 Změna přístupu členů zastupitelstev územních samosprávných celků k informacím

1.5 Úprava kompetencí mezi zastupitelstvem a radou zamezující obcházení zákona

1.6 Zavedení opatření proti zneužívání radničních periodik

1.7 Zvýšení efektivity výkonu a stabilizace státní správy prostřednictvím nového zákona o úřednících

1.8 Zavedení institutu „testů spolehlivosti“ pro další osoby působící v orgánech veřejné moci

1.9 Zavedení kontrolních pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k územním samosprávným celkům

1.10 Zvýšení standardizace kontrolních procesů ve veřejné správě

1.11 Zákon o řídícím a kontrolním systému veřejné správy

1.12 Zavedení registru přestupků

Nelegislativní opatření

1.13 Zefektivnění systému svobodného přístupu k informacím ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

1.14 Zakotvení povinnosti orgánů veřejné moci zpracovat a veřejně publikovat vlastní etický kodex

1.15 Zajištění souladu realizace SMART Administration s digitální agendou

1.16 Zajištění systémového vzdělávání zaměstnanců veřejné správy v problematice boje proti korupci

1.17 Zveřejňování prodeje veřejného majetku

1.18 Analýza whistleblowingu a ochrany oznamovatelů korupčního jednání

1.19 Podpora nestátních neziskových protikorupčních organizací nebo spolupráce s nimi

1.20 Podpora a rozvoj protikorupční linky 199

1.21 Provozování centrální internetové stránky poskytující informace o problematice boje proti korupci

2. Veřejné zakázky

Legislativní opatření

2.1 Změna zákona o veřejných zakázkách

2.2 Využívání centrálních nákupů

2.3 Úprava centrální adresy

2.4 Úpravy zákonů pro oblast dotací a grantů

Nelegislativní opatření

2.5 Zpracování katalogu vzorové dokumentace

2.6 Předkládání výroční zprávy o stavu veřejných zakázek v ČR

3. Orgány činné v trestním řízení – Policie ČR

Legislativní opatření

3.1 Zpřesnění institutu spolupracujícího obviněného

3.2 Změna podmínek použití odposlechů telekomunikačního provozu a nasazení agenta podle trestního řádu

3.3 Přístup orgánů činných v trestním řízení k údajům z daňového řízení

3.4 Dokončení transformace služby cizinecké policie

Nelegislativní opatření

3.5 Analýza institutu účinné lítosti

3.6 Zjištění efektivity při vyšetřování korupce v činnosti Policie ČR

3.7 Posílení restitutivní funkce trestního řízení včetně odčerpání výnosů

3.8 Rozvoj sdílení a ochrany dat v rámci Policie ČR

3.9 Podpora elektronického trestního řízení

3.10 Elektronický registr chráněných informací od finančních institucí (centrální registr účtů)

3.11 Zpracování metodik k chování policistů v určitých korupčních situacích

3.12 Zavedení systému celoživotního vzdělávání příslušníků Policie ČR v oblasti boje proti korupci a zajišťování a odčerpávání výnosů z trestné činnosti

3.13 Zajištění podpisu Dohody o založení Mezinárodní protikorupční akademie jako mezinárodní organizace

3.14 Zřízení ombudsmana Policie ČR

3.15 Analýza nákladů na zřízení Generální inspekce bezpečnostních sborů

3.16 Zavedení opatření k zamezení korupce a zbytné byrokracie v imigrační (vízové) praxi

4. Orgány činné v trestním řízení - státní zastupitelství a soudy

Legislativní opatření

4.1 Posílení nezávislosti a odpovědnosti státního zastupitelství za výkon svěřené pravomoci

4.2 Zpřísnění trestů za korupční jednání u úředních osob

4.3 Změna místní příslušnosti orgánů činných v trestním řízení v případech souvisejících s trestnou činností ve státní správě a místní samosprávě

Nelegislativní opatření

4.4 Analýza možností odčerpávat majetek pocházející z nelegitimních zdrojů mimotrestními prostředky

4.5 Zvýšení dohledu Ministerstva spravedlnosti nad ostatními právnickými povoláními v oblasti kárné odpovědnosti

4.6 Zřizování specializovaných soudních senátů a specializovaných útvarů státního zastupitelství zejména v oblasti boje proti korupci a závažné finanční kriminalitě

4.7 Zajištění systému celoživotního vzdělávání soudců a státních zástupců

5. Moc zákonodárná

5.1 Zprůhlednění financování politických stran

5.2 Zavedení centrálního registru oznámení podle zákona o střetu zájmů

5.3 Změna Jednacího řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Jednacího řádu Senátu Parlamentu České republiky

5.4 Předložení návrhu zákona o trestní odpovědnosti právnických osob

5.5 Analýza komplexní právní úpravy v oblasti lobbingu

5.6 Zavedení povinných hodnocení korupčních rizik (CIA)

5.7 Zpracování etických kodexů na úrovni všech volených zástupců

5.8 Analýza možností boje proti korupci v soukromé sféře

V pěti bodech se vláda ale neshodla. Experti proto budou hledat kompromis a dopracují je. Je to:

- zapracování návrhů NERV a skupiny okolo Americké obchodní komory do zákona o veřejných zakázkách

- zpřesnění možnosti žalovat obchodní smlouvu mezi orgány samosprávy a privátní firmou

- upřesnění okolností daňového odčerpávání majetku z nelegitimních zdrojů

- institut spolupracujícího obviněného, tedy korunního svědka - má o něm rozhodovat soud

- rozhodnutí o vzniku centrálního registru bankovních účtů