1. Veřejná správa
Legislativní opatření
1.1 Zavedení přísnějších pravidel pro nakládání s majetkem obcí a krajů a pro posílení odpovědnosti za způsobenou škodu1.2 Zavedení větší transparentnosti hlasování v orgánech územní samosprávy ve věcech nakládání s majetkem územní samosprávy, nebo o zakázkách, dotacích a grantech
1.3 Úprava podmínek pro nakládání s majetkem právnických osob zřizovaných státem nebo územními samosprávnými celky a společností s majetkovou účastí státu
1.4 Změna přístupu členů zastupitelstev územních samosprávných celků k informacím
1.5 Úprava kompetencí mezi zastupitelstvem a radou zamezující obcházení zákona
1.6 Zavedení opatření proti zneužívání radničních periodik
1.7 Zvýšení efektivity výkonu a stabilizace státní správy prostřednictvím nového zákona o úřednících
1.8 Zavedení institutu „testů spolehlivosti“ pro další osoby působící v orgánech veřejné moci
1.9 Zavedení kontrolních pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k územním samosprávným celkům
1.10 Zvýšení standardizace kontrolních procesů ve veřejné správě
1.11 Zákon o řídícím a kontrolním systému veřejné správy
1.12 Zavedení registru přestupků
Nelegislativní opatření
1.13 Zefektivnění systému svobodného přístupu k informacím ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů1.14 Zakotvení povinnosti orgánů veřejné moci zpracovat a veřejně publikovat vlastní etický kodex
1.15 Zajištění souladu realizace SMART Administration s digitální agendou
1.16 Zajištění systémového vzdělávání zaměstnanců veřejné správy v problematice boje proti korupci
1.17 Zveřejňování prodeje veřejného majetku
1.18 Analýza whistleblowingu a ochrany oznamovatelů korupčního jednání
1.19 Podpora nestátních neziskových protikorupčních organizací nebo spolupráce s nimi
1.20 Podpora a rozvoj protikorupční linky 199
1.21 Provozování centrální internetové stránky poskytující informace o problematice boje proti korupci
2. Veřejné zakázky
Legislativní opatření
2.1 Změna zákona o veřejných zakázkách2.2 Využívání centrálních nákupů
2.3 Úprava centrální adresy
2.4 Úpravy zákonů pro oblast dotací a grantů
Nelegislativní opatření
2.5 Zpracování katalogu vzorové dokumentace2.6 Předkládání výroční zprávy o stavu veřejných zakázek v ČR
3. Orgány činné v trestním řízení – Policie ČR
Legislativní opatření
3.1 Zpřesnění institutu spolupracujícího obviněného3.2 Změna podmínek použití odposlechů telekomunikačního provozu a nasazení agenta podle trestního řádu
3.3 Přístup orgánů činných v trestním řízení k údajům z daňového řízení
3.4 Dokončení transformace služby cizinecké policie
Nelegislativní opatření
3.5 Analýza institutu účinné lítosti3.6 Zjištění efektivity při vyšetřování korupce v činnosti Policie ČR
3.7 Posílení restitutivní funkce trestního řízení včetně odčerpání výnosů
3.8 Rozvoj sdílení a ochrany dat v rámci Policie ČR
3.9 Podpora elektronického trestního řízení
3.10 Elektronický registr chráněných informací od finančních institucí (centrální registr účtů)
3.11 Zpracování metodik k chování policistů v určitých korupčních situacích
3.12 Zavedení systému celoživotního vzdělávání příslušníků Policie ČR v oblasti boje proti korupci a zajišťování a odčerpávání výnosů z trestné činnosti
3.13 Zajištění podpisu Dohody o založení Mezinárodní protikorupční akademie jako mezinárodní organizace
3.14 Zřízení ombudsmana Policie ČR
3.15 Analýza nákladů na zřízení Generální inspekce bezpečnostních sborů
3.16 Zavedení opatření k zamezení korupce a zbytné byrokracie v imigrační (vízové) praxi
4. Orgány činné v trestním řízení - státní zastupitelství a soudy
Legislativní opatření
4.1 Posílení nezávislosti a odpovědnosti státního zastupitelství za výkon svěřené pravomoci4.2 Zpřísnění trestů za korupční jednání u úředních osob
4.3 Změna místní příslušnosti orgánů činných v trestním řízení v případech souvisejících s trestnou činností ve státní správě a místní samosprávě
Nelegislativní opatření
4.4 Analýza možností odčerpávat majetek pocházející z nelegitimních zdrojů mimotrestními prostředky4.5 Zvýšení dohledu Ministerstva spravedlnosti nad ostatními právnickými povoláními v oblasti kárné odpovědnosti
4.6 Zřizování specializovaných soudních senátů a specializovaných útvarů státního zastupitelství zejména v oblasti boje proti korupci a závažné finanční kriminalitě
4.7 Zajištění systému celoživotního vzdělávání soudců a státních zástupců
5. Moc zákonodárná
5.1 Zprůhlednění financování politických stran5.2 Zavedení centrálního registru oznámení podle zákona o střetu zájmů
5.3 Změna Jednacího řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Jednacího řádu Senátu Parlamentu České republiky
5.4 Předložení návrhu zákona o trestní odpovědnosti právnických osob
5.5 Analýza komplexní právní úpravy v oblasti lobbingu
5.6 Zavedení povinných hodnocení korupčních rizik (CIA)
5.7 Zpracování etických kodexů na úrovni všech volených zástupců
5.8 Analýza možností boje proti korupci v soukromé sféře
V pěti bodech se vláda ale neshodla. Experti proto budou hledat kompromis a dopracují je. Je to:
- zapracování návrhů NERV a skupiny okolo Americké obchodní komory do zákona o veřejných zakázkách
- zpřesnění možnosti žalovat obchodní smlouvu mezi orgány samosprávy a privátní firmou
- upřesnění okolností daňového odčerpávání majetku z nelegitimních zdrojů
- institut spolupracujícího obviněného, tedy korunního svědka - má o něm rozhodovat soud
- rozhodnutí o vzniku centrálního registru bankovních účtů
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist