Neprůhledné nákupy obrněných vozidel Iveco mají další dohru. Poté, co si ministerstvo obrany v posledních letech pořídilo desítky těchto strojů v bojových verzích a k tomu tři sanitky, rozjelo nákup dalších - tentokrát v chemické výbavě.

Právě na vozidlo Iveco dnes armáda vyvíjí vlastní verzi obrněnce určeného pro chemický a biologický průzkum. Jen tento vývoj přijde na sto milionů korun. A už příští rok chce ministerstvo nakoupit první italský stroj pro výrobu prototypu.

Projekt se rozběhl ještě za éry Martina Bartáka a nový ministr Alexandr Vondra v něm pokračuje. "Česká republika se profiluje jako jedna z vedoucích zemí NATO v oblasti chemické a biologické ochrany, proto byl zahájen tento projekt," vysvětluje mluvčí resortu Jan Pejšek.

Zatím všechny armádní nákupy Ivec proběhly bez soutěže. A ani při výběru vozu pro chemiky neměla konkurence velkou šanci. Ministerstvo totiž argumentuje, že i chemické jednotky by měly mít stejná auta, jako zbytek armády.

Vozidlo za 60 milionů

Celkový počet vozidel, který bude ministerstvo pořizovat, zatím není známý. "Vývoj bude ukončen v roce 2012 a poté se rozhodne o dalším postupu," říká mluvčí Pejšek.

Manažeři zprostředkovatelské firmy Praga-Export, přes kterou proběhly zatím všechny zakázky na Iveca, nicméně tvrdí, že vojáci by potřebovali tak třicet kusů. "Alespoň to říkají zástupci armády, se kterýma jsme se o tom projektu bavili," tvrdí ředitel firny Petr Ptáček. Podle zjištění HN je však spíše ve hře desítka vozidel.

I tak jde ale o značné peníze. Jen nákup "holých" vozů od Pragy-Export by vyšel na 10 až 13 milionů za kus. Výroba chemické nástavby, která by už probíhala ve Vojenských opravárenských podnicích, má pak spolknout dalších zhruba 50 milionů. Každé auto se totiž musí vybavit různými senzory, přetlakovou kabinou nebo malým robotem. "Až se chemická vozidla osvědčí, budeme je nabízet i dalším armádám," dodává Ptáček.

Landrovery prý nestačí

Přitom ministerstvo obrany kupovalo chemikům nová vozidla teprve před pár lety. Jen od roku 2003 si podle dostupných údajů pořídilo osm speciálně upravených britských vozidel Landrover za desítky milionů. Nyní však tvrdí, že potřebuje nové.

"Stávající technika neposkytuje osádkám potřebnou ochranu," vysvětluje mluvčí Jan Pejšek. S tím souhlasí i oslovení experti. "Od Landroverů pomalu upouští i Britové, protože jejich jízdní vlastnosti se ukazují v Afghánistánu jako ne úplně vhodné," říká Michal Zdobinský, šéfredaktor odborného časopisu ATM.

Kromě italských Ivec posuzovalo ministerstvo pro vývoj chemické verze už jenom jednu variantu - německé obrněnce Unimog. Tato varianta se však ukázala jako technicky neproveditelná. "Při výběru vozidla se bral ohled na příbuznost s vozidly, která jsou již v armádě zavedená," říká mluvčí Jan Pejšek.

Ministerstvo přitom zavádělo Iveca do výzbroje armády vždy za nejasných okolností. Například stomilionový nákup tři obrněných sanitek podepsalo dva týdny před volbami. Při několikamiliardové zakázce na 90 Ivec z loňského prosince zase obešlo soutěž s výmluvou, že chce nakupovat společně se Slovenskem. Později se nicméně ukázalo, že žádný společný nákup neproběhl.

Například slovenský ministr obrany L'ubomír Galko nedávno připustil, že kvůli této zakázce možná podá trestní oznámení. Kontraktem se už navíc zabývá i Evropská komise. "Tento případ jsme začali zkoumat na základě informací, které se objevily v českých médiích," potvrdila HN mluvčí Komise Catherine Bunyan. Česku by za něj v krajním případě mohl hrozit soud, podobně jako za nákup dopravních letadel Casa.