Obří zlatá slza, která se stala jedním z nejsledovanějších exponátů českého pavilonu na Expu 2010 v Šanghaji, je ve skutečnosti vyrobena z hliníku, zlato ji pouze pokrývá. Sdělil ve čtvrtek manažer marketingu a komunikace české expozice Jiří František Potužník. Kapka měla být původně vyrobena z tuny zlata České národní banky, vláda je však tvůrcům odmítla zapůjčit. Tvůrce obří kapky Federico Díaz dnes ČTK prozradil, že součástí českého pavilonu v Číně zůstane věrná kopie kapky, originál Díaz prodat nechce a bude jej dále vystavovat ve světě.

"Ta originální socha, která je teď vystavena, nebude prodána. Bude vytvořena jiná, která se stane součástí českého pavilonu a zůstane v Číně," řekl Díaz. Umělec kapku odlil z hliníku a na hliníkové tělo pak nanesl tenkou vrstvu zlata vážícího 3,4 gramu, sdělil Potužník. Podle něj byly na výrobu uměleckého díla použity i nanotechnologie. Kopie bude podle Díaze vyrobena úplně stejně. Zůstane součástí českého pavilonu, který nedávno koupila farma československo-čínského přátelství.

Díaz je nyní v New Yorku, kde jedná o první "štaci" pro originál zlaté kapky. Poté by ji rád vystavil i v dalších světových muzeích a galeriích.

"Vláda se bála zlato zapůjčit. Nynější váha se rovná odvaze státu."

Na jaře před zahájením světové výstavy byla výroba slzy v Česku velmi sledovaná. Když vláda odmítla zlato zapůjčit, umělec oznámil, že je získal od soukromé firmy. Tajil, kolik slza váží, prozradil jen, že je to spíše méně než tuna. "Vláda se bála zlato zapůjčit. Nynější váha se rovná odvaze státu," podotkl před časem Díaz.

Díazova instalace nazvaná LacrimAu pracuje především s city, které člověk prožívá při pohledu na obří zlatou kapku. Emoce pak snímá z hlavy návštěvníka do počítače. Ten je vyhodnotí a pipetovací systém pak z esencí vyrobí osobní vůni. Umělecký počin propojuje podle Díaze lidské slzy, zřejmě jednu z mála kapalných látek, s níž se neobchoduje, zlato jako symbol emocí, moci i válek a smutku a čich jako jeden z nejstarších smyslů. Název LacrimAu kombinuje latinský výraz pro slzu s chemickou značkou zlata.

Český pavilon reprezentuje Českou republiku v Šanghaji jako moderní zemi. Vláda na účast v kulturní olympiádě národů vyčlenila půlmiliardu korun. Pavilon byl prodán čínskému podniku za více než 30 milionů korun.

Expo končí 31. října, Podle odhadů by měla celková návštěvnost českého pavilonu, který patří k oblíbeným expozicím, pokořit hranici osmi a půl milionu osob.