Oranžová proti modré. Ještě týden bude Česko oblepené v těchto barvách. A možná ještě víc než dosud. Druhé kolo senátních voleb má být totiž vypjatější než kdykoli předtím. ČSSD totiž nečekaně hodně zabodovala v prvním kole voleb do horní komory. A ODS se snaží zabránit tomu, aby největší levicová strana ovládla Senát, a mohla tak brzdit pravicové reformy vlády Petra Nečase.

V souboji o Senát má po víkendu mírně navrch ČSSD. Do druhého kola dostala 22 kandidátů. ODS jich má ve hře 18. I když postoupilo i několik lidovců nebo kandidátů TOP 09, půjde hlavně o tradiční souboj obou největších stran v zemi. Obě zvolily odlišné taktiky.

Sociální demokraté se rozhodli, že znovu vyrazí do ulic. Opět vyšlou do provozu svoji pojízdnou kavárnu i všechny kandidáty. Zapojit se mají také hlavní lídři strany včetně úřadujícího předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky. Ve vedení ČSSD se ale ještě řeší dilema. Podle informací HN si Sobotka žádá, jako hlavní motiv kampaně, útok na vládu a její reformy. Tomu se ale volební tým, vedený poslancem Janem Hamáčkem, brání. Bojí se, že by to mohlo naopak zmobilizovat pravicové voliče. Výsledkem je kompromis.

Útoky, nebo řešení?

"Nebudu prozrazovat vše, ale budeme pokračovat v dosavadním duchu. Půjdeme cestou kritiky, ale také budeme vysvětlovat, že je důležité, aby měla v Senátu rozhodující slovo opozice a mohla kontrolovat, co dělá vláda," vysvětlil volební manažer ČSSD Hamáček.

ODS chce burcovat voliče hlavně přes billboardy a inzeráty. Hlavním tématem je varování před tím, že by levicový Senát ohrozil vládní reformy.

"Trochu změníme motiv kampaně. Hlavně v inzerátech. Musíme varovat před nebezpečím, které by pro reformy představovalo vítězství sociální demokracie," řekl v pondělí senátor a hlavní volební manažer ODS Richard Svoboda.

Inzeráty budou obsahovat hesla typu "Zabraňme destruktivnímu Senátu" a třeba také motiv rudé pěticípé hvězdy místo háčku ve zkratce ČSSD.