Karta Opencard dostane další využití, bude nově sloužit také jako předplacená karta pro turisty. Rozhodla o tom v úterý rada hlavního města, uvedl náměstek primátora Milan Richter (ODS). Karta se bude prodávat zřejmě za 990 korun, nabízet bude mimo jiné třídenní jízdenku na MHD a slevy na vstupné do památek. Opozice plán města kritizuje, podle ní je nové využití karty stejně neprůhledné jako celý projekt Opencard.

"Základním smyslem turistické Opencard je nabídnout výhody, které poskytuje běžná Opencard, také návštěvníkům města a zkombinovat je s dalšími zajímavými službami," uvedl Richter.

Zavedení turistické karty je součástí rozvoje kritizovaného projektu Opencard. Vedení města rozvoj karty schválilo letos v březnu. Příprava pilotního provozu turistické karty by měla trvat dva až tři měsíce, během kterých by mělo město vyjednat různé slevy pro držitele turistické karty. Poté se počítá se zahájením pilotního provozu, který by měl být po čtvrt roce vyhodnocen.

Drahá jízdenka

Turista by měl za 990 korun získat zvýhodněné vstupné do některých památek, na výstavy, dále slevy na jídlo v některých restauracích a na průvodcovské služby. Dostane také tištěného průvodce, plán města a MHD. Karta by se měla prodávat například v infocentrech dopravního podniku a Pražské informační služby.

Nejdůležitější součástí karty ale bude třídenní jízdenka na MHD. Pro srovnání: třídenní jízdné ve Vídni stojí 13,6 eur (zhruba 338 Kč), ve Varšavě 24 zlotých (zhruba 149 Kč). Jednodenní jízdenka v Londýně vyjde na 7,2 liber (zruba 217 Kč), v Berlíně na 6,1 eur (zhruba 152 Kč). A navíc: klasický třídenní kupon v Praze stojí 330 korun, jednodenní paradoxně dokonce 100 korun.

Turistická karta by měla být zřejmě prvním výdělečným produktem v projektu Opencard, město totiž počítá s tím, že z každé prodané karty bude mít marži ve výši 17 procent (asi 150 korun).

Podle opozičních zastupitelů ale jde o rizikovou investici, která vyvolává pochybnosti. Zastupitelům za Stranu zelených a SNK ED vadí, že není jasné, jaké budou počáteční náklady na rozjezd turistické karty. Chybí prý také informace, jaké množství karet bude potřeba prodat, aby se vložené náklady městu vrátily. Podle Jiřího Witzanyho (SNK ED) je chyba, že turistická karta má nabízet pouze třídenní jízdné a nezohledňuje turisty, kteří chtějí v metropoli strávit například jeden den. Zastupitelka Petra Kolínská (SZ) se zase domnívá, že další postup v rozvoji Opencard by mělo řešit až příští vedení města.

Kartu Opencard v současnosti vlastní přes 450.000 lidí. Slouží mimo jiné jako tramvajenka a průkazka do knihovny. Projekt ale především v počátku provázely problémy a nevýhodné smlouvy. Podle kritiků je projekt předražený.