Rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty (VV) o pozastavení některých dopravních staveb sklízí stále více kritiky. Proti škrtům v dopravě se hlasitě ozývají regionální politici, v pondělí k nim přibyl i Bártův vládní kolega Pavel Drobil. Zastavováním výstavby navíc Bárta dostal do složité pozice i spolustraníky, kteří se budou snažit uspět v komunálních volbách.
Nejvíc se úsporná opatření v dopravě dotknou Moravskoslezského kraje, jehož zástupci se v pondělí marně snažili ministra přesvědčit, aby tamní stavby nezastavoval.
Například lídr kandidátky VV ve Frýdku-Místku Dalibor Hrabec se v pondělí k ministrovu rozhodnutí raději ani vyjadřovat nechtěl. Voličům totiž na stránkách slibuje, že v zastupitelstvu bude chtít "přispět k urychlení výstavby obchvatu, který naše město nezbytně potřebuje"."Ta informace je před komunálními volbami velmi negativní. Jednáme s lídry komunálních kandidátek, hledáme možnosti, jak třeba získat evropské peníze," řekla HN poslankyně VV Kristýna Kočí. Pomoci by podle ní mohla i plánovaná osobní návštěva Bárty v regionu.
Konkurence však hodlá tématu v kampani využít. "To rozhodnutí poškozuje především VV," řekl HN jeden z členů vedení kraje.
Jako zeď: Bárta obcím ze severu Moravy neustoupí, stavět se nebude - čtěte ZDE
Dálnice prodražuje zbytečný luxus. A také stát, který neumí být přísný - čtěte ZDE
Bárta zakázal stavět. Na třistametrovém tunelu se ale pracuje podle plánu - čtěte ZDE
Kroky svého koaličního partnera nevítá ani ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS). Vláda se totiž zavázala, že se v regionu pokusí zlepšit znečištěné ovzduší. "Jedna z těch věcí, která to může vyřešit, je dořešení dopravní infrastruktury, jako jsou obchvaty měst, dokončení dálniční infrastruktury," řekl Drobil Rádiu Česko. Plánované úspory, kvůli kterým by mohly zmizet protihlukové zábrany, navíc mohou ohrozit už udělené šetření dopadů na životní prostředí (EIA).
Alespoň částečné pochopení našel Bárta u TOP 09. "Pan ministr dostal za úkol šetřit, tak se rozhodl takto," řekl HN místopředseda strany a starosta Čeladné Pavol Lukša. Podle něj je třeba pro rok 2011 najít kompromisní řešení - například uvažovat o spolufinancování městy nebo zapojení PPP projektů.
Bárta připouští, že dlouhodobou strategii zatím nemá. Hájí se tím, že musel úsporná opatření provést v řádu dnů. "To rozhodnutí bylo učiněno pod značným časovým tlakem. Stojím si za tím, že řešení, které jsme učinili, je nejméně špatné," řekl ministr. Zástupcům Moravskoslezského kraje v pondělí slíbil, že je přizve k projednávání škrtů pro rok 2011.Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist