Již za několik dní se budou moci obyvatelé několika obcí na severu Čech dostat suchou nohou na druhou stranu řeky, která jim minulý víkend zatopila dům. V pátek ráno totiž vojáci vyzvedli ze skladu Státních hmotných rezerv v Soběslavi první most, který bude postaven na komunikaci mezi obcemi Cvikov a Rousínov na Liberecku.
"Přesun potrvá zhruba pět až šest hodin. Náklad se přesune po trase Bechyně, Tábor, Benešov, přes Prahu a Mladou Boleslav na Liberecko," řekl serveru iHNed.cz Jaroslav Janáček, zástupce velitele 151. ženijního praporu Bechyně. Kolona pěti nákladních vozů se na cestu s nadměrným nákladem vydá v pátek večer.
Ačkoli samotná stavba provizorní mostní konstrukce zabere 28 ženistům jediný den, nelze břehy okamžitě po příjezdu vojáků spojit. "Nejnáročnější jsou na stavbě takovýchto mostů zemní práce, musí se zhotovit projektová dokumentace, upravit podloží," vysvětluje Janáček.
Celkem by armáda měla v povodněmi postižených oblastech postavit 14 mostů. Deset požadavků poslal Ústecký kraj, čtyři jsou adresovány z Liberecka, uvedla Jana Růžičková z Generálního štábu Armády ČR. Konkrétně se jedná o obce Cvikov, Rousínov a Chrastava v Libereckém kraji; Povrly, Kytlice, Šluknov a Hřensko na Ústecku. "V pátek budou ženisté zaměřovat 5 mostů v Ústeckém kraji, například v Dolních Habarticích a Heřmanově," dodala Růžičková.
VIDEO: Stavba provizorního mostu po povodních 2009 na Novojičínsku.
Zdroj: Jiří Hokův a Aleš Nejedlý, Prezentační a informační centrum MO
Vojáci 15. ženijní brigády zbudují také vojenský most v Chrastavě. Bude se jednat o 40 metrů dlouhou konstrukci pro přepravu těžké techniky. Toto provizorní spojení místní řeky by mělo být podle údajů Generálního štábu pouze dočasné, než bude postavena těžká mostní konstrukce.
Některé "náhradní" mosty však na svém místě stojí již několik let. "Například v Českém Krumlově toto přemostění funguje už od záplav v roce 2002," řekl Janáček z bechyňského ženijního praporu.
Armáda mosty dopraví na místo a postaví. Pokud jde o demontáž, musí si obce, v nichž mosty jsou, zařídit a zaplatit firmy, které tyto práce zvládnou. "A to samé se týká dopravy. Až nám obce budou mosty vracet, musí si na to zaplatit firmy, které součástky přepraví zpět do Soběslavi," řekl Antonín Kahánek, ředitel Správy státních hmotných rezerv.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist