Mýtné na silnicích nižších tříd se bude pravděpodobně vybírat až po roce 2012. Podle ministra dopravy Gustava Slamečky bude Česká republika připravena na tuto situaci za dva až tři roky. Systém pokryje menší silnice satelitní technologií, nepočítá se tedy s instalací mýtných bran.

Mýtné bylo jedním z témat, o nichž Slamečka jednal s hejtmany na pátečním zasedání v Kroměříži. Kraje spravují silnice druhé a třetí třídy a zpoplatnění těchto komunikací pro nákladní automobily by přineslo peníze na opravy, údržbu i stavbu nových úseků.

"Už nějakou dobu s hejtmany spolupracujeme a začínáme ten systém dotvářet. Není to jen o tom shodnout se, že je potřeba mít mýto na nižších komunikacích. Musí se i dohodnout, jaké budou parametry toho mýtného systému, kdo bude z něho brát výnosy a platit náklady, jaký bude rozsah mýtného systému, jaká bude použita technologie a tak dále," uvedl Slamečka.

Předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) uvedl, že systém mýtného na silnicích nižších tříd musí přinést úlevu obcím a městům, přetíženým kamionovou dopravou a měl by být i ohleduplnější k životnímu prostředí, například díky motivaci firem přesunout nákladní dopravu na ekologičtější železnici. Podle Haška kraje neusilují o zpoplatnění celé krajské silniční sítě. "Určitě nepůjde o plošný systém, ale pouze o vybrané úseky," řekl.

Hašek: Mýtné není otázkou týdnů ani měsíců

Hejtmani chtějí sami rozhodovat o tom, které silnice zpoplatní, aby zamezili nákladním vozům objíždět placené úseky. "Nechceme, aby rozhodovali ministerští úředníci v Praze," dodal Hašek. Podle Slamečky by si rozsah mýtného na svých silnicích měly volit kraje. Systém podle šéfa asociace krajů musí také generovat zisk. "Nepůjdeme do projektu mýta na krajských silnicích, pokud by platilo, že výnosy budou menší než náklady," doplnil Hašek.

V odhadu termínu zavedení mýtného na silnicích druhé a třetí třídy v Česku se jihomoravský hejtman s ministrem dopravy shoduje. "Netroufám si říct, zda to budou dva, tři nebo čtyři roky. Pro uklidnění veřejnosti, nebudou to příští týdny ani měsíce. Bude potřeba řada legislativních změn, rozhodnutí na úrovni jednotlivých krajů, zastupitelstev, rad i vlády. Ten proces skutečně zcela jistě přesáhne toto volební období krajských zastupitelstev. Já osobně to taky vidím až po roce 2012," přiblížil Hašek.

Mýtné se platí v České republice od ledna 2007, první tři roky měly tuto povinnost pouze kamiony nad 12 tun. Letos poprvé platí mýtné i malé nákladní vozy a velké dodávky od 3,5 tuny, ve větší míře se však zapojily až od února po vypršení platnosti loňských dálničních známek. Celkem je v systému registrováno 480.000 vozidel, z toho 38.000 malých náklaďáků. Zpoplatněny jsou dálnice, rychlostní silnice a vybrané komunikace první třídy.